FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/03/2021

Kan brott i Danmark få påverkan på körkort i Sverige?

Hejsan! Jag råkade köra 87 km/h på en 50 väg i Danmark.

Blev stoppat av danska polisen, och nu efter en månad fick jag brev hemma att jag ska betala 4000 kr danska kr och de vill återkalla mitt körkort. Eftersom jag har kvar min körkort och jag bor i Sverige kan jag bli av med min körkort ?

Danska polisen stoppade mig och förklara inte situation han sa bara du får böter hemma från oss, sedan jag vet inte vad svenska polisen kommer besluta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga att du efterfrågar information gällande om du kan få återkallat körkort för en trafikförseelse i Danmark. Jag kommer i mitt svar använda mig av körkortslagen.

Vad säger lagen i Sverige?

Med svensk dom jämställs likvärdigt avgörande som meddelats av utländsk domstol eller annan utländsk myndighet, detta finner vi i 5 kap. 1 § tredje stycket Körkortslagen. Bestämmelserna om återkallelse av körkort finns i 5 kap. 3 § Körkortslagen, den punkt som i detta fall skulle kunna vara aktuell är punkten 4 (att körkortsinnehavaren överskridit högsta tillåtna hastighet och överträdelsen inte kan anses som ringa).

Kan brott i Danmark få påverkan på körkort i Sverige?

Ditt körkort återkallas inte per automatik för att du kört för fort, däremot kan det hända att danska myndigheter skickar informationen till Transportstyrelsen som därefter tar ställning till om ditt körkort ska återkallas eller ej. Att du begått ett trafikbrott i Danmark kan därmed i vissa fall innebära påverkan för ditt körkort i Sverige.

Är det något ytterligare du funderar på är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline.

Hälsningar,

Josefine LovborgRådgivare