Kan bröstarvinge avtala bort sin rätt till laglott?

Vi är skilda och har upprättat testamente där vi ärver varandra. Testamentet upprättades efter skilsmässan.

Våra tre barn accepterar detta. Men måste vi ha skriftliga underskrifter från dom i testamentet för att det ska vara giltigt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad som gäller när man är gift

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB). När en person som är gift avlider ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken (3 kap. 1 § ÄB). Eventuella gemensamma barn kommer sedan ärva genom efterarv när den kvarlevande maken går bort (3 kap. 2 stycket ÄB). Dvs bröstarvingarna måste vänta tills även den kvarlevande maken avlidit innan de får ta del av kvarlåtenskapen efter båda föräldrarna.

Eftersom ni inte längre är gifta gäller inte reglerna om efterarv. Som nämnts i frågan har ni nu upprättat ett testamente. Jag utgår fortsättningsvis ifrån att ni båda i vardera testamente testamenterat hela er kvarlåtenskap till varandra.

Går det att inskränka en bröstarvinges arvslott?

Det som gäller om man inte upprättat ett testamente är att bröstarvingarna ärver ens kvarlåtenskap när man går bort, dvs era barn (2 kap. 1 § 1 stycket ÄB). Kvarlåtenskapen ska delas lika mellan alla bröstarvingar och vardera bröstarvinge får ut sin arvslott (2 kap. 1 § 2 stycket ÄB).

Genom ett testamente kan man reglera hur kvarlåtenskapen ska fördelas efter ens död. Men något man ska veta att oavsett vad som står i ens testamente har en bröstarvinge alltid rätt till sin laglott (7 kap. 1 § ÄB). Laglotten är hälften av arvslotten, dvs hälften av det man skulle ärva om inget testamente var upprättat (7 kap. 1 § ÄB). Det är alltså möjligt att inskränka en bröstarvinges arvslott till hälften genom ett testamente.

Går det att inskränka en bröstarvinges laglott?

Svaret på om man kan inskränka en bröstarvinges laglott är lite komplicerat. När det finns ett testamente som inskränker bröstarvingens laglott måste bröstarvingen begära jämkning av testamente inom tidsfristen (7 kap 3 § 1 och 3 stycket ÄB). Om en bröstarvinge inte gör det förlorar hen sin talerätt och testamentet blir giltigt fullt ut.

En annan möjlighet för att inskränka laglotten är att bröstarvingarna gör en arvsavsägelse enligt 17 kap 2 § ÄB. Det ska då vara skriftligt och ske hos arvlåtaren, dvs i ert fall ska era bröstarvingar skriftligen hos er avsäga sig arvet. DOCK så för att en bröstarvinge ska få avsäga sig sin laglott ska det ske mot skälig kompensation. En skälig kompensation får inte väsentligen understiga laglottsrätten vid tiden för avtalet. Har arvinge avstått från sin laglottsrätt utan att få vederlag, är avsägelsen ej bindande.

I vissa fall kan bröstarvinge med bindande verkan avsäga sig laglottsrätten, fastän avtalet innefattar ett avstående utan skälig kompensation. Ibland kan det finnas anledning till avsägelse, under förutsättning att den mot laglotten svarande egendomen tillfallit annan som är arvingen närstående. Som närstående räknas arvingens make eller arvinges avkomlingar (Ärvdabalken Del I: En kommentar Del I (1-17 kap.)).

Eftersom jag inte vet åldern på era barn är det även värt att nämna att en minderårig inte kan avsäga sig sitt arv (17 kap. 2 § 2 stycket ÄB)

Sammanfattat finns det alltså två möjligheter.

Alternativ 1: Att bröstarvingarna inte begär jämkning av testamentet när en av er går bort. Testamentet kommer då vara giltigt fullt ut och den kvarlevande av er kommer ärva allt av den avlidne. Dock är detta helt upp till bröstarvingarna för att detta ska fungera. Bara för att de accepterar testamentet just nu betyder inte att de kommer göra det i framtiden.

Alternativ 2: Bröstarvingarna kan avtala bort sin rätt till laglott genom en arvsavsägelse. Dock krävs att en skälig kompensation utgår eller att kvarlåtenskapen i testamentet är testamenterat till arvingens make eller avkomlingar.

Alternativ 1 är tämligen osäkert men om ingen av bröstarvingarna begär jämkning kommer testamentet vara giltigt och du och din ex-partner kommer få som ni vill.

Alternativ 2 är uppfyller inte riktigt er önskan i testamentet eftersom antingen måste alla bröstarvingarna antingen få ut skälig kompensation eller att ni i ert testamente testamenterat er kvarlåtenskap till bröstarvingarnas avkomlingar eller make.

Laglotten har verkligen en stark ställning som knappt går att rubba om det inte sker frivilligt genom att en bröstarvinge inte begär jämkning av testamente. Det spelar alltså ingen roll om era bröstarvingar godkänner avtalet eftersom det inte kommer vara giltigt om inte kraven enligt 17 kap. 2 § ÄB är uppfyllda.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Linnea RosendahlRådgivare