Kan brors sambo/make ärva mig eller mina övriga syskon?

Hej!

Vi är fem bröder som inte har några barn.

En sambo till en av oss bröder har ett barn och ett barnbarn, från tidigare förhållande, hon är också för gammal för att få barn i detta förhållande, nu vill hon gifta sig trots ålder och oförmåga att bli gravid.

Fråga: kan hon eller hennes barn och barnbarn ärva efter oss andra bröder, är det olika arvsrätt beroende vem som dör först.

MVH

En broder

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar ifall din brors sambo eller hennes barn/barnbarn kommer kunna ärva dig eller dina andra tre bröder om hon gifter sig med din bror.

I mitt svar kommer jag utgå ifrån att det inte finns något testamente som förändrar arvsordningen.

Eftersom din fråga handlar om arvsrätt blir ärvdabalken (ÄB) tillämplig.

Vem ärver dig och dina tre övriga bröder?

De som i första hand ska ärva är ens bröstarvingar (barn). Ifall ingen av er har barn går man vidare till det som kallas andra arvsklassen som består av föräldrar och syskon. Ifall era föräldrar inte är vid livet är det alltså era syskon som kommer dela på arvet. Förutsatt att ingen av er fyra är gifta, har barn, eller föräldrar i livet kommer alltså era syskon dela på arvet. Det vill säga om en av er avlider kommer resterande fyra bröder att dela på arvet. Sambon eller makan kommer alltså inte att direkt få del av arvet mer än att hennes make då kommer få en fjärdedel av arvet.

Svar: Nej sambon eller hennes barn/barnbarn kommer inte direkt ärva dig eller dina övriga tre bröder. Däremot kan hon indirekt få del av arvet genom att hennes make ärver sin bror.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare