Kan bilfirma friskriva sig från felskrivning?

Hej. Jag köpte en bil i helgen. I annonstexten står att bilen har fyrhjulsdrift. Efter köpet visar det sig att den inte har det. I annonstexten står också. "Vi friskriver oss från eventuella felskrivningar".

Kan en bilfirma friskriva sig från en sådan felskrivning, eller kan jag häva köpet p.g.a. falsk marknadsföring? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett företag kan friskriva sig i annonser, om köp inte ingåtts ses inte annonsen juridiskt bindande utan som en uppmaning att lämna ett anbud, dock kan felaktig annonsering som sätts i system vara ett brott mot marknadsföringslagen. Med detta sagt behöver det inte innebära att företaget automatiskt är fritt från ansvar. Om ett köp ingås och en felaktig uppgift inte rättats innan köpeavtalet så kan företaget bli bunden utav denna uppgift.

Var gränsen går kring ansvaret mellan firmans friskrivning och köparens undersökningsplikt kan vara lite klurig. Kortfattat har annonsen betydelse enligt konsumentköplagen som avtalsinnehåll, men undantaget är om köparen borde insett att det rört sig om en felskrivning. I ditt fall alltså om du upptäckt eller borde upptäckt att bilen inte har fyrhjulsdrift. ARN har i ett tidigare fall ansett att säljare (som på liknande sätt annonserat att bilen haft farthållare men senare visat sig inte ha detta) var juridiskt bunden till att bilen haft farthållare, och i detta fall lade man ingen vikt vid att säljaren friskrivit sig från fel i annonsen. I ett annat ärende rörande annonsering om aluminiumfälgar konstaterade ARN att köparen borde upptäckt att bilen saknade sådana.

Sammanfattningsvis kan alltså bilfirman bli bunden utav denna uppgift om du inte upptäckt att det var fel i annonseringen, alt. att de inte underrättat dig om detta och avtal ingicks på de grunder som annonseringen anfört. Det kan i första hand aktualisera att du har rätt till prisavdrag, eftersom fyrhjulsdrift inte kan levereras i efterhand. Prisavdragets storlek ska motsvara marknadsvärdet på denna funktion. Om du och firman inte kommer överens kan det kan slutligen vara en god idé att anmäla till ARN. Det är kostnadsfritt och ARN lämnar en rekommendation kring hur ärendet ska lösas, som seriösa näringsidkare brukar lyssna till.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på frågan. Du är varmt välkommen att ställa ytterligare frågor till oss.

Vänliga hälsningar,

Felicia OlssonRådgivare