FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott12/05/2020

Kan bilens ägare bli skyldig för fortkörningen?

Om en fartkamera har registrerat en överskridelse av hastigheten och polisen skickar ut en förfrågan till fordonets ägare, i detta fall en leasingbil (först till leasingbolaget, sedan till företaget - som i sin tur skickar brevet vidare till fordonets förare). Ingen bild på ev. förare finns med i brevet. Vad sker hädanefter? Om jag som innehavare av bilen bestrider detta - vad händer då? Jag vill inte vara angivare och vill heller inte bara godkänna bötesbelopp om de inte kan bevisa vem som körde bilen. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Polisen ansvarar för att utreda fortkörning som registreras av fartkameror. Vid fortkörningsböter är det endast bilens förare som kan bötfällas, vilket betyder att du i egenskap av bilens ägare endast kan bötfällas om det var du själv som körde vid tillfället för överträdelsen. Men om polisen under sin utredning inte lyckas identifiera föraren, skickas en förfrågan till fordonets ägare om vem som har kört fordonet vid tillfälle för fortkörningen. Det finns då inte något krav på att bilens ägare måste uppge vem det är som har kört bilen, och det kan då bli svårt för polisen att komma vidare i sin utredning.

Om jag har förstått dig rätt så är det precis detta som har skett i ditt fall. Då kommer du som ägare till bilen inte att kunna straffas för att någon annan har kört för fort med din bil, och du har inte heller någon skyldighet att uppge vem det är som har kört vid tillfället.

Det är viktigt att komma ihåg att det kan vara viktigt att göra rätt för sig, med tanke på vilka konsekvenserna skulle kunna bli om alla började köra över hastighetsbegränsningarna bara för att de tror att de skulle kunna komma undan fortkörningsböter.

Som svar till din fråga om det var inte du som körde kommer du inte kunna bli ansvarig som bilens ägare och har ingen skyldighet att uppge vem var det som körde bilen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning/

Arman Mohajeri FalahRådgivare