Kan barnen kräva ut sitt arv?

Hej,

Vi undrar som far & mor till 3 pojkar,när en av oss går bort,kan barnen tvinga den överlevande att flytta i från lägenheten eller kräva sin del i arvet.

Tack

MVH/Fam XX

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Om ni är gifta kommer den efterlevande maken att ärva efter den avlidne. Era barn får sitt arv först när ni båda har avlidit. Barnen kommer därför inte kunna tvinga någon av er att flytta från lägenheten eller kräva sin del av arvet.

Om ni är sambor blir situationen knepigare, då kommer nämligen barnen att ärva direkt från den av er som går bort. Ni kan skriva ett testamente, men barnen har ändå alltid rätt att få ut sin laglott (hälften av den avlidnes kvarlåtenskap). När en av er går bort ska all samboegendom (gemensam bostad och bohag) delas lika, vilket innebär att hälften av samboegendomen tillfaller dödsboet. Den efterlevande sambon måste då "lösa ut" dödsboet, det vill säga betala dödsboet, för att få behålla bostaden.

Ni kan alltså känna er trygga om ni är gifta, och om ni är sambor är mitt bästa tips till er att ni gifter er!

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare