Kan barnen bo hos styvföräldern?

Hej

Vi funderar på en skilsmässa

Med ett problem är att vi har två särkulebarn som vill bo med sin styvförälder istället för sin vårdashavare förälder.

Går det ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Bestämmelser om vårdnaden av barn och deras boende finns i föräldrabalkens (FB) sjätte kapitel, se https://lagen.nu/1949:381.

Det korta svaret på din fråga är att det beror på vad den vårdnadshavande föräldern anser. Som vårdnadshavare har man till uppgift att se till att barnets behov av trygghet och omvårdnad uppfylls, se FB 6 kap 2 §, och man har även rätt och skyldighet att bestämma över barnets personliga angelägenheter, som exempelvis var hen ska bo, se FB 6 kap 11 §. Om barnet har två vårdnadshavare ska de besluta i sådana frågor gemensamt, 6 kap 13 §. Det anges i 11 § att vårdnadshavaren ska ta hänsyn till barnets önskemål, men det är i slutändan ändå vårdnadshavaren som bestämmer.

Jag ser dock inget som hindrar att barnen bor tillsammans med styvföräldern om vårdnadshavaren anser att det vore det bästa och samtycker till det hela. I vilket fall borde ni kontakta er kommuns socialnämnd för att få hjälp i detta fall. Oavsett vårdnadshavarens inställning är det mindre bra om barnen inte vill bo med denne. Om socialtjänsten kopplas in kommer de att handla utifrån vad som är bäst för barnen och även handleda i frågor som rör eventuellt underhållsstöd som ska utbetalas om barnen bor hos styvföräldern.

Hoppas du fått svar på din undran.

Med vänlig hälsning,

Henrik ÄrnlövRådgivare