Kan barnbarnsbarn ärva eller finns det begränsningar i fråga om generationer?

Hur långt tillbaka ärver man släktingar ? Ärver syskonbarnbarnsbarn ? Min moster har dött och hon var änka sedan många år tillbaka. De var gifta utan egna barn. Hennes mans syskon är alla döda men det finns syskonbarn,syskonbarnbarn och syskonbarnbarnsbarn, inget testamente. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inom svensk rätt gäller den så kallade "istadarätten" (se exempelvis 2 kap. 2 § andra stycket ärvdabalken). Den innebär att om en arvlåtare är avliden, så träder dess barn in i dess ställe. Så länge det finns barn, barnbarn och barnbarnsbarn osv så ärver dessa. Det finns alltså ingen begränsning i hur många generationer senare som någon får ärva.

Svaret på din fråga är därmed; ja, syskonbarnbarnsbarn kan ärva.

Vänligen,

Pegah FazliRådgivare