Kan barnbarn ärva om barnbarnets förälder gått bort?

Min bror har avlidit, och efterlämnade en son. Min fråga är om sonen kan kräva arv från sina farföräldrar när de går bort, nu när hans far är död och inte kan ärva sina föräldrar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Tolkning av frågan och lagrum

Jag tolkar det som att du undrar om din brors son kommer kunna ärva sina farföräldrar eftersom deras son , din bror, avlidit tidigare.

I mitt svar nedan utgår jag från att farföräldrarna inte har skrivit något testamente. Frågor kring arv och vem som har rätt att ärva regleras i ärvdabalken (ÄB)

Har barnbarn rätt att ärva?

De som har rätt att ärva i första hand är bröstarvingar, det vill säga den avlidnes barn (2 kap 1 § första stycket ÄB). Bröstarvingar har dessutom något som kallas för laglott vilket innebär att deras arv är skyddad genom lag. Laglotten utgör halva arvslotten och arvslotten är den del som en bröstarvinge har rätt till om det inte finns något testamente. Bröstarvingar kan därmed inte göras arvslösa ( 7 kap 1 § ÄB)

I fall där den närmaste bröstarvingen till den avlidne också avlidit ska bröstarvinges avkomling det vill säga bröstarvinges barn ärva denna delen istället (2 kap  1 § andra stycket ÄB). Detta innebär att din brors son kommer att ärva sin fars del från sina farföräldrar när de går bort och han har därmed rätt till arv från sina farföräldrar.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Du är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga ifall det skulle vara något annat du undrar över!

Hanna RudelövRådgivare