Kan barnbarn ärva från en morförälder när föräldern är avliden?

Hej,

Min mormor har två barn, min mamma och min morbror. Min mamma är avliden. Kommer min morbror att ärva allt den dagen min mormor dör, eller kommer jag och mina syskon få dela på mammas del?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Bröstarvingar har den första arvsrätten
När en person avlider är det dennes barn (bröstarvinge) som i första hand har rätt att ärva, precis som du skriver (2 kap. 1 § första stycket ÄB). Förutsatt att din mormor inte har testamenterat bort egendom innebär det att din mor skulle ha ärvt 50 % av kvarlåtenskapen om hon levat och din morbror resterande 50 %.

Vad händer när en bröstarvinge är avliden?
När en bröstarvinge inte lever längre, så kommer dennes barn att ta över arvsrätten. Det innebär att de 50 % som din mamma skulle ha ärvt kommer gå till hennes barn, dvs till dig och dina syskon. Denna rättighet kallas för istadarätten och innebär som sagt att bröstarvingars avkomlingar träder i bröstarvingens ställe om denne avlidit (2 kap 1 § andra stycket ÄB).

Om er mamma inte hade haft några barn, så hade hela arvet tillfallet er morbror.

Sammanfattning
När en bröstarvinge avlidit så kommer dennes barn att ta över dennes arvsrätt, vilket innebär att du och dina syskon kommer få dela på den del som skulle ha tillfallit er mamma.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Maja Kristiansson-GranRådgivare