Kan arv preskriberas?

God dag.

Jag har funderingar angående arv mellan mig och min bror.

Mor och far hade ett företag där dom ägde 50% vardera. Min bror var anställd i detta företag, min far berättade att min bror skulle få ta över min mors del i företaget som förskott på arv, och jag såg väl inget fel i det.

Senare dog våran far ganska hastigt och det gjordes en bouppteckning, tror jag det heter, där min mor förfalskar min underskrift (detta har hon erkänt för myndigheterna).

Värdering av företaget och allt annat var långt mycket lägre på pappret än i verkligheten och ej utförd av någon värderare.

Så efter att min far varit avliden ett tag, så skriver min mor ett gåvobrev till min bror på de resterande 50% av företaget. Vår far dog 2007 och min bror driver fortfarande företaget.

Företaget har inventarier och fastigheter för ett antal miljoner som min bror kunnat bruka för levnadskostnader, medan jag inte har fått någon del överhuvudtaget.

Finns det något jag kan göra för att få ta någon del av detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag har tolkat din fråga, avled din far år 2007, och du har inte fått något arv i form av ägande i företaget.

Jag är ledsen att meddela att om man som arvinge eller testamentstagare, har 10 år sig att hävda sin rätt, innan rätten till arvet preskriberas (16 kap. 4§ ärvdabalken). Då det nu har passerat 12 år, och således 2 år över tiden för intervallen om 10 år, skulle jag säga att det blir svårt för dig att hävda din rätt, tyvärr.

Om du har några följdfrågor, eller har bokat in ett efterföljande samtal med telefonrådgivning, är du välkommen att kontakta mig via mail;
Lena.famulak@lawline.se

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare