Kan arbetstgivaren återkräva misstagsbetalning?

Jag går i pension nu och lämnade min ansökan att sluta på jobbet förra veckan. Efter en vecka blev jag uppringd av min arbetsgivare som hävdar att jag fått ut för mycket i lön i 2 år. Detta har alltså inte uppmärksammats tidigare utan kom i det skedde när jag ska gå i pension. Det grundar sig i att jag blev sjukskriven och när jag återgick till jobbet kunde jag bara jobba 75 %. De menar dock att jag erhållit 100 % lön. Detta är inget jag reagerat på när jag fått mina utbetalningar i 2 år. Har de nu rätt att kräva återbetalning vilket de menar att de ska göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga din Lawline!

Det du beskriver är en så kallad misstagsbetalning, där någon presterat mer än denne var skyldig. Det finns ingen lag kring misstagsbetalningar, utan regler har utvecklats i praxis.

Som huvudregel gäller att den som överfört till exempel pengar, utan att ha en sådan skyldighet, har rätt att återfå pengarna. Undantaget är om mottagaren varit i god tro (d.v.s inte känt till att betalningen var felaktig) och om denne har inrättat sig efter betalning.

Vad gäller anställningsförhållanden gäller dock en lite annorlunda praxis. Här prövas framförallt den goda tron hos lönemottagaren mer ingående. Av rättsfallet AD 1993 nr 170 följer att man prövar om lönebeskedet är klart och tydligt, om det är svårt att överblicka lönen eller inte (om man t.ex jobbar skift) och om det framstår som ett oväntat belopp eller inte för arbetstagaren.

I ditt fall kan det hävdas att det borde framstå som oväntat att det utbetalade lönebeloppet inte förändrades efter du gick ner till 75 % i arbetstid, alltså att du borde ha uppfattat att lönen var för hög. Dessutom verkar du inte har arbetat skift. Hur klart och tydligt lönebeskedet är, till exempel om det står antal timmar eller procent på lönebeskedet, vet jag inte. Arbetsgivaren har dessutom kort efter du slutade påtalat felet.

Sammanfattningvis måste jag tyvärr meddela att arbetsgivaren förmodligen har skäl att återkräva lönen. Mitt bästa råd är tar du kontakt med din f.d.arbetsgivare och försöker ordna en avbetalningsplan.

Lawline RådgivareRådgivare