FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt01/04/2015

Kan 1 miljon på banken förbehållas ena maken?

Jag är 40 år och kommer få låg pension utifrån arbeten jag haft men har ca 1 miljon på banken som jag planerar att ha som pensionspengar när den dagen kommer. Nu ska jag gifta mig och undrar om jag kan placera mina besparingar på ett sätt att de blir öronmärkta till min pension och inte tillfaller min blivande man också. Han kommer få en bra pension genom sitt arbete. Är pensionspengar från arbete skyddade och på så sätt egen egendom?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det allra enklaste sättet att säkra dina pengar är att ni skriver äktenskapsförord och gör dem till enskild egendom (Se 7 kap. 2-3 § § Äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230#K7). Äktenskapsförord skall upprättas skriftligen, skrivas under av båda makarna och lämnas för registrering hos Tingsrätten. Äktenskapsförord kan både skrivas innan och under äktenskapet.

När man skriver äktenskapsförord kan man besluta att vilken egendom som helst skall vara enskild. Ett exempel är att ni kan besluta att de pengarna är din enskilda egendom. Med enskild egendom menas i princip att egendomen inte kommer att ingå i en eventuell framtida bodelning; om du och din man någon gång skulle skilja er eller om någon skulle avlida behöver du alltså inte "dela med dig" av pengarna. Vidare är även det som har "trätt istället för" enskild egendom enskild egendom; om du exempelvis skulle köpa en fastighet för pengarna eller helt enkelt omplacera dem är de alltså fortfarande enskild egendom.

Kort sagt rekommenderar jag alltså att ni skriver äktenskapsförord som inkluderar att miljonen du har på banken skall vara enskild egendom!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare