FrågaÖVRIGTPUL/GDPR15/06/2019

Kamerabevakning av personal på telekom-bolag - laglig övervakning?

Hej! Jag jobbar på ett telekom-bolag, där jag sitter i telefon och svarar på internetfrågor över växel. Vi har precis flyttat och bytt kontor, och här märker jag att det sitter en övervakningskamera över oss. Vi har ej fått någon notis om detta, och det finns ej heller någon skyltning om detta. Jag har läst runt i KÖL och är lite kluven om det är lagligt eller inte att göra detta. Vi har kommit överens om övervakning så att de kan se våra monitorer så att vi inte ger ut information till obehöriga eller laddar ner trojaner etc. Men jag har ej gått med på att ha en kameraövervakning. Går detta att anmäla?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sedan EU:s dataskyddsförordning (GDPR) trädde ikraft finns bestämmelser om kameraövervakning i kamerabevakningslagen (2018:1200).

För privata arbetsgivare, som inte utför en uppgift av allmänt intresse, finns inget krav på tillstånd för kamerabevakning (7 § kamerabevakningslagen). I kamerabevakningslagen finns dock en skyldighet för arbetsgivare att i fråga om beslut om kamerabevakning av en arbetsplats, förhandla med arbetstagarorganisation i enlighet med 11-14 § lagen om medbestämmande i arbetslivet (21 § kamerabevakningslagen). Denna bestämmelse infördes för att säkerställa integritetsskyddet vid kamerabevakning på arbetsplatser. Särskilt då kamerabevakning av arbetsplatser är mycket vanligt förekommande i vissa branscher och samtidigt kan medföra särskilda risker för de anställdas personliga integritet. Det uppmärksammandes att många anställda måste vistas regelbundet på platser som kamerabevakas av arbetsgivaren och samtidigt kan känna olust inför att invända mot kamerabevakningen eller påtala brister på grund av det särskilda beroendeförhållande som anställningsförhållandet innebär (läs i proposition 2017/18:231 s. 100-104). Jag rekommenderar dig därför att i första hand att ta kontakt med arbetstagarorganisationen för arbetsplatsen, om sådan finns, för att se vad som har bestämts. Läs vidare på datainspektionens hemsida om kamerabevakning (här).

I kamerabevakningslagen finns krav på att upplysning om kamerabevakning ska lämnas genom tydlig skyltning eller på något annat verksamt sätt (15 § kamerabevakningslagen). Vidare finns rätten till information om den personuppgiftsbehandling som kamerabevakningen innebär i EU:s dataskyddsförordning och andra föreskrifter som anges i 6 § kamerabevakningslagen. Läs mer i proposition 2017/18:231 s. 86-89. Av din fråga så framstår lagligheten av företagets kamerabevakning som osäker. Det finns möjlighet att anmäla en olaglig kamerabevakning till datainspektionen (läs här). Datainspektionen ger dock rekommendation om att personer ska försöka att lösa frågor om bevakningen med arbetsgivaren innan det sker en anmälning till datainspektionen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare