FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt19/04/2020

Juridiska hinder mot att fortsätta bo tillsammans efter skilsmässa?

Vid skilsmässa med gemensam vårdnad av 1 barn,kan jag som f.d fru bo kvar tillsammans med ex.man om det fungerar mellan oss ändå,ska jag ha en co adress isåfall,för jag vill betala hyra och ha ett hyreskontrakt som bevis att jag är endast inneboende.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det fungerar mellan er så finns det inga formella hinder för det. Men jag skulle som du själv nämner se till att upprätta ett hyreskontrakt mellan er för att tydliggöra er relation och ha allt reglerat. Jag tolkar din fråga som att din exman äger bostaden, så jag skulle rekommendera att ni har gjort en bodelning för skilsmässan om det inte redan har gjorts, så att inga eventuella konflikter om egendomsförhållande senare uppstår. Det kan bli bevissvårigheter annars om en av er skulle påstå att ni varit sambos efter skilsmässan, dvs levt i ett parförhållande och har gemensamt hushåll förhållande (1 § Sambolagen) och den parten styrker detta påstående med att ni varit skrivna på samma adress, och då kräva en ny bodelning för att "samboförhållandet" avslutas.

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare