FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt04/11/2018

Juridiska frågor som kan uppkomma vid skilsmässa rörande lån och vårdnad av barn

Hej, jag har två frågor;

1) jag och min exman har en gemensam lån taget innan skilsmässa. Ansökt om delning av lån som inte godkändes pga min låga inkomst. Vad kan jag göra för att få delningen?

2) min exman vill inte ha barnen hos sig storhelger, vi har gemensam vårdnad. Hur kan jag "tvinga "honom att ta barnen då barnen vill vara med pappa, enligt domsluts beslut har han bara umgänge varje helg. Det påverkar barnen och mig/mitt jobb mycket. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

1. Denna delfråga är en ekonomisk fråga, inte en juridisk fråga. Det är upp till din bank om de vill dela upp lånet eller inte. Detta är således en fråga som du bör ta med din bank. Banken har all rätt att neka dig delningen.

2. Din andra delfråga är en fråga som rör barnens boende och umgänge vilket regleras i Föräldrarbalken, mer specifikt i 6 kapitlet. Boende och umgänge kan fastställas genom dom eller avtal, (FB 6 kap. 14 a §). Domen alternativt avtalet ska följas i enlighet med ordalydelsen. Om domen fastställt umgänge varje helg så är det vad som skall följas. En ändring av domslutet kan ske genom avtal mellan föräldrarna. Dock förutsätts att föräldrarna är överens om ändringen. Avtalet är giltigt om det är skriftligt och socialnämnden godkänner det, (FB 6 kap. 14 a § st. 2).

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare