Jämkning av testamente till maka

Hej, min fader har gått bort för ett tag sedan. Vid bouppteckningen, där min moder, syster och jag själv var närvarade, framkom det att det fanns ett testamente. I det står att min moder ska få ärva all kvarlåtenskap med full äganderätt. Innebär detta att våra arvslotter, min systers och min, kommer att ligga vilande utan att varken jag, min syster eller mor kan röra vid den? Vad skulle anledningen vara att göra på detta sätt? Kan man begära jämkning för att upphäva ett sådant testamente?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga .

Situationen du beskriver hade hänt ändå, oavsett testamentet, om era föräldrar fortfarande var gifta vid faderns bortgång, och det inte fanns några särkullbarn(3 kap 1 § Ärvdabalken). Om detta är fallet har ni inget annat val än att acceptera situationen. Er mor kommer få rätten att förvalta arvet fritt. Syftet med att reglerna ser ut på det här sättet är att hindra änkor och änklingar från att tvingas lämna sina hem när deras makar dör. Man ansåg att det inte vore försvarligt ur moralisk synpunkt när lagen stiftades. De kan avstå sitt arv om de vill, men det är upp till dem. Anledningen till din fars testamente är troligen samma som lagstiftaren avsikt.

Fanns det särkullbarn har de rätt till hälfen av det de hade fått utan testamentet, och kan begära det direkt(3 kap 1 § Ärvdabalken ,7 kap 1, 3 §§ Ärvdabalken). De kommer få egendomen slutgiltigt och gör vad de vill med den.

Är era föräldrar inte gifta har ni barn tillsammans rätt till hälften av vad ni annars hade fått(7 kap 1, 3 §§ Ärvdabalken). Ni behöver begära jämkning av testamentet för att få ut detta. Alla kommer förvalta det de får behålla fritt.

Jag hoppas ni har fått svar på era frågor, och om ni har fler hjälper vi gärna med dessa också

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare