FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott17/09/2020

Jag var osäker på hastigheten och körde förbi en fartkamera under min prövotid, vad händer nu?

Jag har haft körkort i en månad.

(Dag tid runt kl. 14.00- 14.30 )Åkte hem från Örebro till Mariestad och såg inte fartkamera och skylten, osäker om det var 70 väg eller 80 väg. Jag såg fartkamera när jag väl precis framför den och min hastighet i bilen var 83. Jag såg inte och jag kände inte blixten eller nåt från fartkamera.

Jag försöker kolla på nätet hastighetskylten där jag åkte förbi men hittar inte.

Jag är orolig och tänker på det mycket.

Vad händer nu?

Det var inte min bil förresten och bara lånat.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av trafikförordningen (förkortas TraF) och körkortslagen (förkortas KörkL).

Jag vill inleda med att säga att i de allra flesta fall så märker man klart och tydligt om man har fotats av en fartkamera. Blixten är mycket skarp och tydlig vilket motiveras av hur bilden behöver tas. Med det sagt kan det givetvis finnas de som missar att de har fotats av fartkameran, men de allra flesta uppfattar att fotot tas. Har du inte märkt av att något foto togs kan du därför lugna dig med det, då det i så fall sannolikt inte togs något foto.

Om du fångades av fartkameran och körde för fort

Om det nu ändå är så att du fångades av fartkameran och körde 83 km/h på en 70 väg kommer du sannolikt att få penningböter. Hastighetsöverträdelse är ett brott mot trafikförordningen (3 kap. 17 § TraF) och kan därför föranleda penningböter (14 kap. 7 § TraF). Penningböterna kan då hamna på 2 000 kr.

Då du fortfarande är under din prövotid för körkortet förstår jag att det är viktigt för dig att veta om du riskerar att få detta återkallat ifall du fångades av fartkameran och körde för fort. Här ska först sägas att vad gäller körkortet så regleras denna fråga i körkortslagen och körkortet ska där återkallas vid hastighetsöverträdelse om överträdelsen inte är att anse som ringa (5 kap. 3 § fjärde punkten KörkL). Vad som är en ringa hastighetsöverträdelse framgår inte av lagen men enligt förarbeten och s.k. praxis (vilket bl.a. är tidigare fall) så bör gränsen till en hastighetsöverträdelse som inte längre kan anses vara ringa gå vid 30 km/h över tillåten hastighet. På vägar med lägre tillåten hastighet är gränsen lägre, men då du körde på en 70 alternativt 80-väg är det 30 km/h som gäller.

Du kommer därför sannolikt inte få ditt körkort återkallat även om du körde för fort och fastnade på kameran men penningböter kan komma på fråga.

Det är du som körde som ansvarar för fortkörningen även om det inte är din bil. Fortkörning som fångas av en fartkamera utgör inte ett ägaransvar. Vid fortkörning som fångas av en fartkamera inleder polisen en utredning för att fastställa vem det var som körde. Om föraren kan identifieras kommer polisen skicka ett underrättelsedokument till denne, då dig, med bild och mätdata (hur fort du körde). Kan föraren inte identifieras så skickas en förfrågan till bilens registrerade ägare för att denne ska uppge vem som körde, det är dock ingen skyldighet att berätta.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare