Jag står på ett abonnemang åt en annan person, hen betalar inte

Om jag står på ett abonnemang och en telefon i mitt namn åt en annan person och personen i fråga vägrar att betala, finns det något jag kan göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga finner vi i allmänna fodringsrättsliga principer. Eftersom ditt namn står på abonnemanget är du betalningsskyldig till företaget abonnemanget är knutit till. Principen pacta sunt servanda innebär att avtal ska hållas. Du kan därför inte undgå din betalningsskyldighet. Det är därför viktigt att du betalar abonnemangskostnaderna tillsvidare för att du inte ska stå i skuld till företaget.

Om jag tolkat din fråga rätt ska dock personen du tecknat abonnemanget åt betala kostnaden för abonnemanget till dig, något som hen underlåtit att göra. Jag utgår från att du och personen talat och kommit överens om att hen ska betala kostnaden för abonnemanget och att du endast ska stå som ägare på kontraktet. Personen som inte betalat dig kostnaden för abonnemanget kan därför bli ersättningsskyldig för de kostnaderna du haft på grund av abonnemanget.

Genom att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden kan du få tillbaka de pengar du lagt ut för abonnemanget. Blanketten där du ansöker om betalningsföreläggande hittar du här. När Kronofogden gått igenom din ansökan skickas ett föreläggande till personen som är skyldig dig pengar. Vad som händer sedan beror på hur personen ställer sig till detta föreläggande.

- Ett möjligt scenario är att personen betalar hela sin skuld till dig. Om personen betalar måste du meddela Kronofogden om detta och dra tillbaka din ansökan. Detta måste göras i skriftlig form.

- Ett annat möjligt scenario är att personen bestrider skulden. Du avgör då om du vill att en domstol ska ta upp ärendet eller inte. Att låta domstolen ta upp ärendet kan innebära vissa kostnader för dig. Du måste betala en avgift för att målet ska tas upp i domstolen. Om du väljer att domstolen inte ska ta upp ärendet kommer det att skrivas av.

- Ett sista scenario kan tänkas vara att personen inte hör av sig varken till dig eller Kronofogden. Då meddelar fogden ett så kallat utslag. Ett utslag innebär att personen ska betala det du krävt av honom eller henne. Om personen finner detta felaktigt kan han eller hon invända mot utslaget, ärendet tas då över av domstol, även detta innebär vissa avgifter. Om de inte betalas av dig kommer domstolen att undanröja utslaget.

Min rekommendation till dig är därför att du betalar kostnaderna för abonnemanget tillsvidare. Vänd dig till företaget du har abonnemanget hos och säg att du vill avsluta det så snart som möjligt om du inte vill riskera att behöva betala för det i fortsättningen. Genom att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden finns en möjlighet för dig att få tillbaka de pengar du lagt ut på abonnemanget.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare