FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt12/07/2021

Jag råkade rycka i en främlings dörrhandtag, har jag begått ett brott?

hej! har jag gjort något brott?skulle till vän kl 3.00. eftersom han bor 3 våning han var inte hemma ja går hem. ja kommer ner till våning 1. tappar mina nycklar o mobil. brevid dörr. ja råkar öppna hennes brevlåda och rycka i hennes dörr genom reflex. ja hålla i emot eftersom. hon ville öppna kolla vem det var. ja fick panik. ja sprang iväg. hon trodde ja försökte bryta sig in i lägenhet. behöver ja vara orolig? detta hände 4 veckor sen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt omständigheterna som du har angivit kan jag konstatera att du inte oroa dig för att bli dömd för ett brott. Det grundläggande inom straffrätten är att en gärningsman måste ha haft en avsikt att begå ett brott för att kunna åläggas skuld för gärningen. Detta brukar refereras till som det subjektiva rekvisitet vid bedömning av om brott har begåtts eller ej.

Trots att du rent faktiskt kan ha orsakat personen obehag så har du inte haft någon avsikt att skrämma henne, bryta dig in i lägenheten eller dylikt, varför du inte kan betraktas ha gjort dig skyldig till ett brott.

Ett tips för framtiden är såklart att inte springa iväg, utan stanna upp, förklara misstaget och be om ursäkt. Men rent lagligt har du sannolikt inget att oroa dig för!

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare