Jag och min man är gifta och nu vill han skiljas, vad har jag för rättigheter?

Hej jag och min man gifte oss den 14okt 2017 och nu vill han skiljas vad har jag för rättigheter

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar frågan som att du och din man inte är överens om skilsmässan och mitt svar kommer därför att utgå från det.

Regler om äktenskapsskillnad finner du i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Skilsmässa när makar är oense
Regler om när bara den ena maken vill skiljas hittar du i 5 kap. 2 § ÄktB. Där står det att om bara den ena maken vill skiljas har den maken rätt till det endast efter betänketid. Det innebär att din man som vill skiljas kan ansöka om äktenskapsskillnad, men innan domstolen kan meddela en dom om äktenskapsskillnad ska en betänketid på 6 månader passera. När tingsrätten beslutat om betänketid får ni det beskedet med posten. Tingsrätten har då beräknat när betänketiden börjar och när den slutar. Av beslutet framgår datumet där någon av er tidigast kan begära att skilsmässan går igenom.

Efter att betänketiden löpt ut måste din man (om han fortfarande vill skilja sig) göra ett särskilt yrkande om äktenskapsskillnad vilket framgår av 5 kap. 3 § ÄktB. Det särskilda yrkandet innebär i princip att han meddelar rätten att han fortfarande vill skilja sig. Din man har ett år på sig att framställa det särskilda yrkandet från att betänketiden löpt ut, sen måste han på nytt ansöka om äktenskapsskillnad (med ny betänketid om ni fortfarande är oense).

Bodelning
Vid skilsmässa ska bodelning ske på begäran av en av makarna och det finns regler kring hur er egendom ska fördelas beroende på om det är enskild egendom eller giftorättsgods. På grund av bristande omständigheter i frågan kan jag inte ge något utförligare svar vad gäller fördelning av er egendom vid en bodelning.

Om du behöver ytterligare hjälp har vi jurister som du kan boka tid med här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare