Jag och hyresvärde ingick avtal om att jag skulle renovera hyresrätten istället för att betala hyra, nu krävs jag på hyra också

Hej,

Hyrde ett hus av en bekant. Hyresavtal var muntligt mellan mig och husägaren. Vi hade också muntligt avtal med varandra att jag renoverar huset under den tiden jag hyr huset .

När jag gjorde inga renoveringar i huset betalade jag hyran. När jag renoverade huset och köpte material till renovering själv, betalade jag inte någon hyra. (Alla kvitton på inköpt material finns).

Husägaren nu kräver från mig att betala hyra även för dem månader när jag renoverade huset och köpte material till det. Han har skickat skulden till kronofogden. Kan jag dra av materialkostnader och arbetskostnader från den summan han kräver av mig?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du bör inte betala fakturan om du anser att den är felaktig. I det fall du anser att du är skyldig att betala endast en del av den så gör du det och meddelar hyresvärden om varför du endast betalar en del. Du kan även bestrida fakturan. Eftersom hyresvärden gått vidare och ansökt om betalningsföreläggande, så bestrider du det och motiverar att du inte anser att kravet är befogat. Hyresvärden måste då ta ärendet vidare till allmän domstol som får göra sin bedömning.

Du kan även ta kontakt med hyresnämnden som kan medla, det vill säga hjälpa dig och hyresvärden att komma fram till en lösning. De kan dock inte fatta något beslut i tvisten. Hyresnämndens hemsida med kontaktuppgifter hittar du här.

Problemet i detta fall är att ert hyresavtal är muntligt. Det kan av denna anledning vara svårt att bevisa huruvida du ska ha betalat viss summa i hyra och huruvida ni avtalat att du skulle renovera lägenheten istället för att betala hyra. Återigen rekommenderar jag att du bestrider fakturan, samt kontaktar hyresnämnden.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare