Jag har skadat armen när jag halkade på rullgrus, hur går jag vidare?

Hej

För 2 veckor sedan gick jag av min cykel vid en väg, för att längre fram håller dom på att göra ordning vägen vid hela kvarteret i stan, det är lastbilar och grävmaskiner överallt på denna väg. Nu var det här på kvällen och ingen jobbade på vägen, vad jag inte såg var att det var rullgrus på vägen jag halkade till och for med fötterna under cykeln och ramlade om kull fick en fraktur på vänster arm och är sjukskriven, har varit in på Sjukhuset flera ggr och lagt ut mycket pengar på sjuktransporter och förlorad arbetstid vet i dagens läge inte hur länge jag blir hemma från mitt arbete och vilka men jag får av skadan, på något sätt känner jag att det är kommunens fel som inte kan sopa upp och hålla rent på vägen. Jag vore tacksam om ni kunde tala om hur jag går till väga med det här ärende.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du vill ha ekonomisk ersättning för sjukvårdskostnader och förlorad arbetstid som du haft till följd av din olycka.

Försäkringsersättning

Om du har en olycksfallsförsäkring skulle jag råda dig att först vända dig till ditt försäkringsbolag för ersättning för sjukvårdskostnaderna. Eftersom du har råkat ut för en plötslig och oförutsedd händelse som lett till kroppsskada kan olycksfallsförsäkringen kan ge ersättning för vissa kostnader du har lidit på grund av olyckan. Ta kontakt med ditt försäkringsbolag och se vad som gäller för din försäkring.

Sjuklön, sjukpenning

För ersättning för förlorad arbetstid har du rätt till sjuklön från din arbetsgivare. Om du behöver vara hemma i mer än 14 dagar gör din arbetsgivare en anmälan till Försäkringskassan. Försäkringskassan bedömer då om du har rätt till sjukpenning som kan ersätta en del av dina inkomstförluster.

Skadestånd

Om ersättning ur försäkringen eller sjukpenning från Försäkringskassan endast täcker en del av dina kostnader är skadestånd ett alternativ. Du kan dock inte få dubbel ersättning, skadeståndet får endast täcka de kostnader du inte har fått ersatt från försäkringen eller Försäkringskassan.

För att du ska få skadestånd krävs dock att kommunen anses ha varit vårdslösa genom att inte sopat rent gatan, och på grund av det orsakat din olycka (SkL 2 kap. 1 §). Det är domstolen som gör en bedömning om kommunen har varit vårdslös eller inte, och om du har rätt till skadestånd. Om du vill begära skadestånd skickar du in en stämningsansökan till tingsrätten. Dock vill jag upplysa om att det läggs till en ansökningsavgift om du ansöker om stämning. Du kan också behöva betala kommunens kostnader för rättegången om domstolen bedömer att du inte har rätt till skadestånd.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Moa KryhRådgivare