Jag har sammanbott med en kvinna och vill nu att hon flyttar ut ur min lägenhet, vilket hon dock inte vill göra. Vad kan man göra för att få ut henne?

Jag har bott med en kvinna i några år och hon har en annan lägenhet i Farsta, Hon hyr ut sin lägenhet

och bor hos mig. Vi har inte skrivit något avtal och hon betalar inte hyra till mig. Hon är jätte jobbig nu. Hur

kan jag blir av med henne?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att det är du som ensam äger lägenheten ni båda bor i, eller om det är en hyresrätt att du ensam står på kontraktet. Om det är på det sättet och ni inte har något avtal mellan er som ger henne rätt att nyttja din lägenhet har hon i princip ingen rätt att stanna kvar i din lägenhet mot din vilja. Jag ska nu förklara för dig vad du kan göra för att få ut henne från din lägenhet. Bara för att ni är sambos betyder det inte att något hyresförhållande har uppstått, vilket bekräftats i rättsfallet NJA 1978 s. 524.

Vad kan du göra för att få ut henne?
Först och främst bör förtydligas att du inte handgripligen bör kasta ut henne, då det skulle kunna utgöra ett brott.

Ett alternativ skulle kunna vara att du ringer polisen och får dem att föra ut henne från din lägenhet omedelbart. Det är dock osäkert om de under dessa omständigheter skulle göra så. De skulle förmodligen inte gå med på det eftersom att hon har sitt boende hemma hos dig och inte är en vanlig och tillfällig gäst hemma hos dig. Jag förmodar även att hon är folkbokförd hemma hos dig. Detta gör att polisen inte direkt kan veta att hon inte har rätt att bo där.

Ansöka om avhysning hos kronofogden
Istället bör du använda dig av möjligheten till så kallad avhysning. Detta innebär att du gör en ansökan hos kronofogdemyndigheten om att de ska avhysa kvinnan som bor hos dig. Det fungerar på så sätt att du lämnar in en ansökan med begäran om avhysning. Kronofogden kommer då att skicka ut ett krav i ett brev till henne som hon kan välja att antingen bestrida eller inte. Av brevet kommer då framgå att du har ansökt om avhysning av henne på den grunden att hon inte har rätt att bo hos dig. Om hon inom en viss tid då inte bestrider kravet kommer din ansökan att beviljas och genomföras, på så sätt att kronofogden och polisen kommer hem till dig och avhyser henne från din lägenhet. Ansökan om avhysning kan göras på kronofogdemyndighetens hemsida.

Om ditt krav hos kronofogden bestrids
Om hon däremot bestrider kravet kommer du istället behöva vända dig till tingsrätten. Då kommer du istället där, inför tingsrätten, behöva visa att hon inte har rätt att bo hos dig och att hon ska avhysas. Då kommer tingsrätten sedan med ett avgörande som sen kan verkställas av kronofogdemyndigheten. Detta sätt tar alltså längre tid än om hon inte bestrider ditt krav hos kronofogdemyndigheten.

Antingen kommer alltså ditt krav hos kronofogden inte att bestridas av henne. Då kommer kronofogden kunna verkställa kravet, och alltså avhysa henne inom mycket snar tid. Om hon däremot bestrider kravet kommer du att behöva föra ärendet vidare i tingsrätten. Du kommer dock fortfarande att vinna i domstolen eftersom du har rätt om det ligger till så som det verkar, men det kommer i så fall ta längre tid att få ut henne.

Finns det något mer du kan göra?
Medan du väntar på avhysning kan du begära att hon ska betala skälig hyra så länge hon bor hos dig. Hon har ingen rätt att bo där överhuvudtaget mot din vilja, och om hon nu gör det har du rätt till en typ av skadestånd. Det kallas rättsligt att hon annars skulle göra en obehörig vinst genom att bo gratis hos dig utan någon rättslig grund för det. Denna princip, om obehörig vinst, har givits legitimitet i rättsfallet NJA 2007 s. 519, och innebär att du bör ha rätt till skälig hyra för de dagar hon nu bor där fastän du inte vill det.

Avslutning och handlingsråd
Det första du bör göra, om ni kan kommunicera, är att konfrontera henne med att hon inte får bo hos dig och att du därmed har rätt att få henne avhyst samt att du har rätt till skadestånd från henne i form av skälig hyra.

Om du redan vet att hon inte kommer flytta iväg på en gång, och du vill bli av med henne så snabbt som möjligt, bör du så snart som möjligt ansöka om avhysning. Eftersom att du har rätten på din sida bör hon inte bestrida ditt krav på avhysning och hon kommer då att förmodligen inom några veckor att bli avhyst. Om hon bestrider kravet och fortfarande vägrar flytta rekommenderar jag att du tar fallet till tingsrätten. Då kommer dom med ett avgörande som kan verkställas av kronofogden oavsett vad hon har för åsikter.

Eftersom att du har beställt telefonuppföljning kommer jag att ringa dig på tisdag den 5:e februari kl. 17:00. Om tiden inte passar dig eller om du har några andra följdfrågor angående mitt svar kan du maila mig på Joel.Herrault@Lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare