Jag har lånat ut pengar som jag inte får tillbaka - hur ska jag gå tillväga?

Jag har lånat ut pengar till en vän via swish, i kommentaren har jag skrivit vilket datum återbetalningen senast (1 månad efter lånedatumet) ska ske. Det har gått ett år och jag har inte lyckas fått tillbaka några pengar än, hur ska jag gå tillväga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har lånat ut pengar till en vän, och inte fått tillbaka pengarna trots att datum för sista återbetalningsdag har passerat.

När en fordran är förfallen till betalning och du inte har fått tillbaka pengarna går det att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. En ansökan om betalningsföreläggande får avse att för svaranden betala en penningfordran som är förfallen till betalning (2 § lag om betalningsföreläggande och handräckning).

En ansökan om betalningsföreläggande ska göras skriftligen (9 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). I ansökningen ska även sökanden ange sitt yrkande och grunden för sitt yrkande (10 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). Det ska även anges fordringens belopp, förfallodagen samt ränta som begärs (11 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). Ansökan ska sedan skrivas under av sökanden och lämnas in till Kronofogden (19 § lag om betalningsföreläggande och handräckning).

Om kronofogden tar upp ansökningen så kontaktar de svaranden och ska ge denna person möjlighet att yttra sig (25 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). Om svaranden vill bestrida ansökningen ska personen göra det skriftligen (31 § lag om betalningsföreläggande och handräckning).

I ditt fall har datumet för sista betalning passerat och betalningen anses därför vara förfallen. För att driva in skulden som din vän har till dig kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Ett betalningsföreläggande kan beskrivas som ett sätt att driva in betalning genom att uppmana till att betala och den som har ett krav mot sig får möjlighet att bestrida vad fordringsägaren påstår.

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare