Jag har gett en gåva till mitt ena barn, hur blir det med förskott på arv gentemot dom andra barnen?

Vi skrev ett avskrivningslån till vår dotter och hennes sambo vid köp av lantbruksfastighet. Skall avskrivningslånet avräknas arv? Hur behandlar man hennes två övriga syskon? Skall de ha en motsvarande summa som avskrivningslånet uppgår till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga!

Förskott på arv

Det är ni som bestämmer om avskrivningslånet ska vara förskott på arv eller inte (Ärvdabalk 6:1). Om ni inte säger något annat så blir det förskott på arv, och i så fall så kommer det ni gett er dotter att räknas av på hennes andel när arvet efter er delas upp.

Räkneexempel

Så om hon har fått låna 100 av er, och hon har två syskon, och ni efterlämnar 800, då ska hennes andel beräknas som att hon fortfarande har de pengar hon fått av er. Då får de andra syskonen 300 var och er dotter som fått ett avskrivningslån får 200.

Gåva

Om ni vill att avskrivningslånet istället ska vara en gåva till er ena dotter, så kan ni skriva det, exempelvis på den handlingen ni upprättat för att reglera låneförhållandet.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare