Jag har fått pengar av en okänd sändare på mitt bankkonto. Vad gör jag nu?

Hej! Jag fick in några tusen i lön av en okänd sändare. Har fått ordinarie lönebesked och lön av mitt jobb men dessa extra tusenlappar kom från ingenstans. Har kontaktat min bank som inte heller visste varifrån pengarna kom. Vad ska jag göra med dom nu? Har läst att man inte har rätt att använda eller behålla pengarna men om ingen säger till hur ska jag lämna tillbaka dom då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Betalningar som har skett av misstag kallas för condictio indebiti. Regler om sådana betalningar finns inte i lagstiftningen, men riktlinjer har skapats genom rättspraxis.

En betalning som har skett av misstag ska enligt huvudregeln återgå i sin helhet. Undantag till denna huvudregel finns om betalningsmottagaren (du) varit i god tro när hen (du) tog emot pengarna och förbrukade dem. Det verkar dock som att det inte är så i ditt fall. Av frågan som du ställer så verkar det som att du befinner dig just nu i ond tro och därför kan du inte ha rätt att behålla pengarna.

Du gjorde rätt i att kontakta din bank för att få information om vem som satt in pengarna. Jag skulle dock råda dig att kontakta banken igen och be dem att skicka en transaktionsförfrågan till avsändaren. Detta, eller något liknande, är något som de flesta bankerna borde kunna göra, för att få mer information om avsändaren. Visar det sig sen att avsändaren har skickat pengar till fel konto så kommer du att få uppgifter om kontonummer till den personen, så att du kan återföra pengarna till avsändarens konto.

Går det sedan fortfarande inte att få tag på avsändaren så skulle jag råda dig att vänta med att röra pengarna. Tyvärr så finns det inte heller några regler om preskriptionstid vad gäller betalningar som har skett av misstag. Den allmänna preskriptionstiden i Sverige, är dock 10 år, från fordrans tillkomst (2 § preskriptionslagen). Därför råder jag dig alltså att vänta 10 år från när du fick betalningen, innan du rör pengarna, för att sedan inte bli skyldig att betala tillbaka den misstagna överföringen.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare