FrågaARKIVÖvrigt16/12/2023

Jag har blivit av med min parkeringsplats - Vad gäller?

I den parkerings policy som gällde vid tidpunkten inflyttning framgick att fördelning av parkeringsplatser ska ske i samråd med byggherren NIAM. Detta skedde i mitt fall då jag framförde medicinska skäl till handläggare inom NIAM och tilldelades plats 211 som är reserverad för personer med rörelse problem. Efter ca 2 år blev jag uppsagd eftersom platsen hade tilldelas en person med handikapp intyg utfärdat av kommunen att färdas som passagerare i bil. Nu har vicevärden och ordförande bestämt att har man ska kommunens tillstånd varför jag blivit uppsagd från den plats jag haft i ca 2 år jag menar att har det tillkommit en ny regel kan den inte tillämpas till stöd att säga upp befintliga avtal även om det är ett lägenhets arrende. Det finns inget styrelsebeslut om att ändra policy och inte att säga upp min plats däremot finns styrelsebeslut att godkänna personen för en handikappats. Jag har under den tid som jag haft platsen inte blivit informerad om att det krävs handikapps intyg från kommunen. När jag fick kännedom om att det krävdes kommunens till vände jag mig till min läkare som medverkade att jag fick ett sådant intyg. Detta visade jag för styrelsen som står fast att jag skall lämna min plats eftersom jag visade upp intyget senare en den som fått platsen. Jag har nu lämnat platsen efter hot om kronofogde ococh som jag nu gjort med efter hot om kronofogde. Eftersom det varit många upprörda samtal anser jag att frågan nu handlar mer om person än om sak. 80 årig man

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är jordabalken (JB).

Allmänna hållpunkter

Enligt 8 kap. 1 § 1 st. JB gäller att upplåtelse av jord till nyttjande mot vederlag kan ske som jordbruksarrende, bostadsarrende, anläggningsarrende eller lägenhetsarrende. Av bestämmelsens andra stycke följer sedan att lägenhetsarrende föreligger när jord upplåtits på arrende för annat ändamål än jordbruk och upplåtelsen inte är att anse som bostadsarrende eller anläggningsarrende. Vid avtal om parkeringsplats (utomhus, dvs. ej garageplats) är det alltså rättsligt sett och precis som du själv redan har konstaterat fråga om ett lägenhetsarrende. I 8 kap. 3 § 3 st. JB sägs för övrigt att avtal om lägenhetsarrende ska upprättas skriftligen, om inte annat är överenskommet.

Uppsägning av lägenhetsarrende - Vad gäller?

Det kan redan nu sägas att du dessvärre inte har något besittningsskydd. Av 8 kap. 5 § JB följer att om arrendetiden vid ett lägenhetsarrende inte är bestämd upphör avtalet att gälla på den fardag som inträffar närmast efter sex månader från det att uppsägningen skedde. Fardag är den 14 mars, vilket framgår av 8 kap. 4 § 3 st. JB. I den förstnämnda bestämmelsens sista mening anges dock att annat kan gälla om viss uppsägningstid är avtalad. Det innebär att parterna, vid avtal om lägenhetsarrende, med giltig verkan kan bestämma en annan uppsägningstid, såväl kortare som en längre sådan. Om så sker bedömer jag att även rätten till fardag torde upphöra. Avtalsfriheten är tämligen långtgående på det här området.

Den nu uppkomna situationen - Vad gäller?

Vad som har manifesterats i nyttjanderättsavtalet (dvs. ditt lägenhetsarrend) med föreningen är för mig ovisst. I synnerhet beträffande frågan om uppsägning. Och exakt när i tiden uppsägningen skedde känner jag inte heller till. Gissningsvis och utifrån din ärendebeskrivning finns inte någon uppsägningstid stipulerad i det ursprungliga avtalet och då är det lagstiftningen och närmare bestämt bestämmelsen i 8 kap. 5 § JB som gäller i det här fallet. Det innebär i sin tur, förutsatt att uppsägningen ägde rum ganska nyligen, att du bör kunna använda parkeringsplatsen till den 14 mars 2025, men viktigt att notera är som sagt att det inte finns någon absolut rätt för dig att få sitta kvar på lägenhetsarrendet.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning likt denna och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare