Jag betalade i förskott för en studentskiva som inte blev av - hur ska jag göra för att få tillbaka mina pengar?

Jag är 19 år gammal och tog studenten den 8:e Juni.

Sedan 2018 började har ett par tjejer i min klass planerat studentskiva och studentflak som alla skulle vara med och betala för och jag betalade totalt 1440 kr.

Jag fick veta senare i mars att inget blir av av olika anledningar men pengarna ska vi få tillbaka.

Månader går och jag får inte tillbaka dem trots att jag skriver med en av dem konstant om det.

Idag den 14:e Juni frågade jag igen och fick som svar att jag inte skulle få tillbaka mina pengar. Jag har bevis på att jag har betalt och skrivet på Messenger att dem ska betala och sen nu att dem inte ska. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vad tråkigt att höra att det blivit så mycket problem med återbetalningen av dina pengar. Det är alltid jobbigt, men tyvärr inte helt ovanligt med den här typen av privata skulder som inte blir betalda. Jag ska ge dig lite råd om vad du kan göra för att få tillbaka pengarna. Alla juridiska verktyg som finns kräver tid och kostnader, så det är viktigt att tänka igenom hur viktigt det är att få skulden betald och om jobbet med att driva in skulden är värt det.

Du har en fordran på 1440 kr på den person som har fått pengarna

Eftersom du gav pengarna till någon som betalning för ert studentfirande, så kan man säga att ni ingick ett slags avtal där du gav en förskottsbetalning. När du sen inte fick det du betalade för och ni bestämde att de som betalat redan ska få tillbaka pengarna, så har det uppkommit en fordran på 1440 kr. Du har alltså en rättslig grund för att kräva pengar av den som tog emot betalningen. Personen har inte rätt att behålla pengarna, eftersom du aldrig fick det du betalade för och ni dessutom kommit överens om att ni skulle få tillbaka pengarna.

Om du har svårt att få betalt själv kan du söka om betalningsföreläggande

Det juridiska verktyget som finns till för dig när du inte får dina fordringar betalda är att ta hjälp av Kronofogdemyndigheten. Kronofogden kan hjälpa till att driva in skulder. För att få deras hjälp måste du först få skulden fastställd i ett så kallat betalningsföreläggande.

Du söker om betalningsföreläggande genom att fylla i Kronofogdens blankett. Du ska ta med ditt krav, alltså summan på 1440 kr, och grunden för det. Grunden i det här fallet är att det är en återbetalning av en förskottsbetalning för en studentfest som inte genomfördes. Specificera gärna med datum för när ni kom överens om olika saker och när studentskivan skulle ha ägt rum. ¨

Ansökan kostar 300 kr (juni 2018), men du kan ange i blanketten att du vill ha ersättning för den kostnaden från den som är skyldig dig pengar.

När du skickat in ansökan kan tre olika saker hända

Kronofogden ser över din ansökan så att den ser rätt ut och innehåller all nödvändig information. Om det ser okej ut kommer de skicka ut ett brev till den som är skyldig dig pengar. Brevet innehåller information om de krav som du framställt. I bästa fall leder det till att personen spontant betalar tillbaka dina pengar. Då måste du så fort som möjligt meddela Kronofogden att skulden är betalad.

Personen kan också svara Kronofogden och invända mot kravet. Personen kan till exempel säga att den inte är skyldig att betala tillbaka pengarna av någon anledning. Då kommer Kronofogden höra av sig till dig igen. Du får då välja om du vill lägga ner ärendet, eller om du vill att ärendet skickas vidare till en domstol. Det skulle i så fall kosta ännu mer och ta lite mer tid. Då ska du tänka igenom det en gång till och fundera på om du tycker att det känns värt att lägga ner energin på det.

En tredje möjlighet är att personen inte svarar Kronofogden och inte betalar. Då kommer Kronofogden meddela ett så kallat utslag. Det är ett formellt beslut som betyder att den andra personen är förpliktigad att betala dig de pengar du krävt. När utslag har meddelats går ärendet vidare till verkställighet. Det betyder att Kronofogden börjar driva in skulden åt dig. Då tillkommer en kostnad på 600 kr (juni 2018). Kronofogden försöker i första hand kräva den avgiften från personen som är skyldig dig pengar, men om de inte får betalt från dem kommer du behöva betala summan.

Om du vill ha mer hjälp med din ansökan eller funderar på hur Kronofogden handlägger ett sånt här ärende kan du ringa eller mejla Kronofogden med dina frågor. Kontaktuppgifter hittar du här.

Prata med personen en gång till först

Det bästa vore om du helt kunde undvika att ta hjälp av Kronofogden. Det tar energi, tid och kan leda till kostnader om du inte får betalt från personen. Dessutom kan det leda till fler personliga konflikter mellan er, så du måste också tänka på om det här är en person som du vill ha en fortsatt relation med och hur den kan påverkas i så fall.

När du funderat på allt det rekommenderar jag dig att skicka ett sista meddelande till personen. Skriv tydligt att du vill ha tillbaka dina pengar. Om hon har argumenterat emot och förnekat att hon är skyldig dig någonting kan du bemöta det hon sagt och peka på det ni kommit överens om tidigare. Skriv också att om du inte får tillbaka dina pengar inom exempelvis en eller två veckor, så kommer du gå vidare med skulden till Kronofogden. I vissa fall kan hotet om Kronofogden göra så att folk betalar sina skulder.

Funkar inte ett sista kravmeddelande kan du skicka in en ansökan om betalningsföreläggande. Förhoppningsvis behöver det inte gå längre än så innan personen tar kravet på allvar och betalar tillbaka dina pengar.

Sammanfattningsvis låter det för mig som om du har en fullt giltig fordran på den personen som tagit emot dina pengar. Hon är alltså skyldig att betala tillbaka dem. Skicka ett sista meddelande med ett tydligt framställt krav där du också berättar att du kommer gå vidare till Kronofogden om hon inte betalar skulden inom en viss tid. Fungerar inte det kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Förhoppningsvis behöver det inte gå längre än så innan personen förstår att du är allvarlig med kravet och att hon måste betala tillbaka dina pengar.

Tänk alltid på att en åtgärd som att gå till Kronofogden kan få negativa konsekvenser på en personlig relation. Är det en person som du känner och kanske kommer ha kontakt med framöver ska du först tänka igenom vilka negativa konsekvenser det här kan ha på er relation.

Jag hoppas att du känner att du har fått lite hjälp och att du lyckas få tillbaka dina pengar. Har du fler funderingar är du välkommen att skriva till oss igen.

Mikaela von BornstedtRådgivare