Istadarätten vid arv när föräldrar avlidit

Hej.

Min syster har dött. Ho. Hade inga barn och var änka. De hade skrivit ett inbördes testamente att jag och mina syskon skulle ärva dem båda när de gått bort. Min svågers släkt har tidigare godkänt detta testamente.

Nu är det så att det är bara jag som lever av mina syskon. Jag kommer ju ärva från dem både dels för att jag är dödabodelägare och Universell testamentagare.

Men hur blir det med mina syskon barn? Ärver dom från båda? Är do oxå dödsbodelägare det och universiell testamentatagare eller är dom bara det ena och varför?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag förstår din fråga vill du veta hur det ser ut med arvsrätten gällande syskonbarnen.

Istadarätten

I fall, som ditt, där arvtagaren har avlidit innan arvet har utfallit ser man till istadarätten. Den innebär att när en arvinge är död så träder dennes avkomlingar i dennes ställe. Det innebär att dina syskonbarn träder i dina syskons ställe och delar lika på arvet som skulle gått till deras förälder. Det innebär att om dina syskon alla har barn, förutom hon vars arv det rör, kommer de träda i deras ställe och ärva från båda.

Att de träder i föräldrarnas ställe innebär att de blir dödsbodelägare genom att de är universella testamentstagare. Har man rätt till arv enligt testamente blir man nämligen dödsbodelägare och inte bara en av de två. Det är för att dödsbodelägare syftar till att omfatta alla personer som på något sätt har rätt till arvet och därför ska få sin rätt skyddad genom att vara inblandade i processen och inte kunna "luras" om någon/några andra dödsbodelägare är missnöjda med testamentet och ex. vill fördela arvet själva.

Sammanfattning

Syskonbarnen blir dödsbodelägare genom att de blir universella testamentstagare. Att de blir universella testamentstagare kommer från istadarätten som säger att barn träder i avlidna föräldrars ställe.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare