Invändningar mot arv och testamente

Min mor gick bort vintern 2019. Jag är ensam på min fars sida och min mor har fyra barn sen innan. Min föräldrar hade äktenskapsförord och testamente som mig veterligen var giltigt. De andra hade invändningar vid bodelningen och skrev aldrig på arvskiftet då det i slutändan inte fanns något att dela på för dom. Såvitt jag vet har testamentet aldrig bestridits. Jag har försökt läsa mig till men förstår inte vilka eventuella möjligheter de andra barnen har att bestrida den dagen min far går bort. Kan ni hjälpa mig råda klarhet i frågan?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det verkar utifrån det du skriver som dina halvsyskon har någon typ av invändning kring arvet efter din mor. Då jag inte känner till omständigheterna i just ditt fall och vad det är för typ av invändning blir mitt svar generellt.

I många fall då arvingar som bara är barn till den döde maken (kallade särkullbarn) inte får något är det för att det står i ett testamente att makarna önskar att hela kvarlåtenskapen ska gå till den efterlevande maken. Särkullbarnen kan då jämka testamentet och få ut sin så kallade laglott som är halva arvslotten (7 kap. 1 § och 7 kap. 4 § Ärvdabalken (ÄB)). För att göra detta måste en sådan begäran komma in senast sex månader efter att de tog del av testamentet (7 kap. 4 § ÄB).

Om det är någon annan orsak som har med testamentet att göra som gör att särkullbarnen har något att invända så skulle de kunnat klandra testamentet. Tidsgränsen för klander är också sex månader från det att de tog del av testamentet (14 kap. 5 § ÄB).

Om det finns andra anledningar till att dina halvsyskon har invändningar finns det olika preskriptionstider i Ärvdabalken. Det vill säga tider när rätten att klaga går ut. Dessa finns främst i 16 kap. ÄB. Den längsta av dessa preskriptionstider är 10 år. Tiden räknas från den första makens död. Endast i väldigt speciella undantagsfall räknas tiden från den efterlevande makens död.

Sammanfattningsvis är det troligaste i ditt fall att dina halvsyskons rätt att klaga gick ut sex månader efter de fick del av testamentet.

Franck OlofssonRådgivare