Internationell arvsrätt

Min gamle smått demente pappa utomlandsboende (både svensk och utländsk medborgare) har i gåva gett en bröstarvinge sin fastighet samt där öppnat bankkonto till denna(boende i Sverige) och min fråga är: Är det möjligt att kringgå arvsordningen på detta sätt till förmån för en bröstarvinge så att de andra bröstarvingarna blir utan arv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Den svenska huvudregeln inom den internationella arvsrätten är att arvet fördelas i enlighet med de lagar i det land där din pappa är medborgare i. Då din pappa dock har dubbelt medborgarskap och är utomlandsboende så är det troligtvis det landets IP-rättsliga reglering som blir tillämplig. Då du inte angett vilket land din pappa bor i och om det är samma land som han även har sitt andra medborgarskap i går det tyvärr inte att svara på hur situationen kommer att arta sig i ditt specifika fall. En annan faktor som är relevant för besvarandet av frågan är om fastigheten din pappa gett bort ligger i Sverige, i det land han är bosatt i eller i något tredje land, då det i vissa fall råder särskilda bestämmelser gällande fast egendom.

Generellt kan man dock säga att om din pappa är medborgare i det land han nu bor i kommer troligtvis det landets arvsrättsliga reglering att bli tillämplig, vilket beror på att din far har stark anknytning till det landet. Om det landet inte har samma arvsrättsliga regler kommer det därigenom kanske vara möjligt att undvika den svenska arvsordningen. Frågor gällande internationell privaträtt brukar dock vara relativt komplicerade och det är väldigt svårt att uttala sig närmare utan mer information. Det jag skulle råda dig är att antingen kontakta en jurist eller ringa oss via vår telefontjänst för vidare hjälp.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare