Internationell arvsrätt

Hej har en fråga till er angående arvsrätt den lyder så här. Jag föddes 1965 i sverige av en svensk mor och med en utländsk far.Mina föräldrar var ej gifta min far gav sig iväg från sverige men skrev på faderskapet. J ag har halv syskon i Panama (landet som min far kommer ifrån).Har jag rätt att ärva min far den dagen han går bort? MVH

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Arvsfrågor med internationell anknytning regleras i lagen (1937:81) om internationella rättsförhållanden rörande dödsbo (IDL). Enligt 1 kap. 1 § IDL ska lagen i det land där den avlidne var medborgare tillämpas på frågor om rätt till arv.

Om din far är medborgare i Panama betyder det att om du såsom särkullbarn har rätt att ärva din far eller inte beror på hur arvsreglerna i Panama ser ut.  Då jag inte har någon kunskap om dessa kan jag tyvärr inte svara på om du har någon arvsrätt, utan bara upplysa om vilket lands lag som gäller för frågan.

IDL hittar du https://lagen.nu/1937:81

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare