Inspelning som giltigt testamente?

Min mamma gifte om sej 1985. 1995 skrev hennes man , som inte har barn,bara syskonbarn, ett testamente på Juristbyrå,som säger att mamma ärver honom, och vid hennes död ärver 2 av hennes barnbarn hans del.

efter en tids sjukdom, på sin dödsbädd, efter en stroke, dikterar han ett nytt testamente, där han förutom några små legat, lämnar allt till mamma. det finnns en inspelning på telefon där han säger till ett barnbarn att: när mormor dör så löser du ut din syster från huset och du kan bo där.

Men han har missat att skriva in det i det nya testamentet.

Kan dessa gälla som komplement till varandra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vad som krävs för att ett testamente ska vara giltigt står i ärvdabalkens 10kap. 1§.

Det finns ett undantag och det är om man av sjukdom eller annat nödfall är förhindrad att upprätta ett testamente enligt ovan. Då räcker det att man förordnar om sin kvarlåtenskap muntligt inför två vittnen eller utan vittnen genom att man själv skriver ned och undertecknar en handling. Inspelningen kan således räcka som bevis om två vittnen var närvarande när det spelades in och din far av sjukdom anses ha varit förhindrad att upprätta ett vanligt testamente. Detta enligt ärvdabalkens 10kap. 3§.

Inspelningen kan då utgöra ett komplement för testamentet om två vittnen fanns närvarande.

Hoppas detta besvarar din fråga!

Vänliga hälsningar,

Johan LucaRådgivare