Inskränkningar i testationsrätten - universellt förordnande

Kan jag ställa över samtliga av mina tillhörigheter till någon förening redan NU...och att dessa tillhörigheter tillfogas föreningen då jag är borta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar bestämmelser i ärvdabalken.

Testamentets form

Genom att skriva ett testamente som uppfyller formkraven i 10 kap. 1 § ärvdabalken kan du råda över fördelningen av din kvarlåtenskap. Formkraven innebär att testamentet ska vara skriftligt, undertecknat och att två vittnen ska bestyrka testamentet med sina namn. Dessa är kraven för ett ordinärt testamente. Även ett nödtestamente kan tillgripas enligt 10 kap. 3 § ärvdabalken som förutsätter att en nödsituation föreligger. Nödtestamentet är tidsbegränsat och gäller endast i tre månader från det att nödsituationen upphört. Inom tre månader måste nödtestamentet ersättas med ett ordinärt testamente, annars finns det inget giltigt testamente.

Testamentets innehåll

Genom ett universellt förordnande kan du som testator tillerkänna en testamentstagare din kvarlåtenskap i dess helhet enligt 11 kap. 10 § stycke 2 ärvdabalken. Den universella testamentstagaren får en ställning som motsvarar en legal arvinges och en rätt vars värde inte kan fastställas förrän arvet skiftas, dvs. efter det att du som testator går bort.

Inskränkningar i testationsrätten

Testationsfriheten ses som ett utflöde av den privata äganderätten. Däremot finns några materiella begränsningar av din rätt att förordna över sin egendom. Det är nämligen så att giftorätten, basbeloppsregeln och dina avkomlingars rätt att efter begäran få sin laglott har företräde framför testationsrätten.

Giftorätten innebär i detta avseende att om du är gift vid tidpunkten du går bort så får du genom testamentet endast förfoga över halva värdet av din och din makes egendom. Undantaget är då den efterlevande maken begär att vardera sidan behåller sin andel som giftorättsgods enligt 12 kap. 2 § äktenskapsbalken.

Basbeloppsregel är en arvsrättslig garantiregel enligt 3 kap. 1 § stycke 2 ärvdabalken som innebär att den efterlevande maken alltid har rätt att få egendom till ett värde som motsvarar fyra prisbasbelopp. Prisbasbeloppet för år 2022 är 48 300.

Laglotten utgör halva arvslotten enligt 7 kap. 1 § ärvdabalken. Begär dina arvingar att erhålla sina laglotter så måste testamentet ge vika för laglottsrätten. Laglotten utgör ett skydd för arvingarna i de fall du som testator förfogat över mer än den disponibla kvoten genom testamente. Du kan alltså inte göra dina barn arvlösa genom testamente. Observera dock att laglotten inte utfaller automatiskt utan kräver att varje arvinge begär att testamentet jämkas, dvs. ändras, enligt 7 kap. 3 § stycke 1 ärvdabalken.

Sammanfattningsvis

Du kan i ett testamente genom ett universellt förordnande skriva att en förening ska få all din egendom redan nu. Däremot bör du observera att testamentet möjligtvis inte kommer att kunna verkställas fullt ut om du är gift och/eller har barn.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Nora ShamuradRådgivare