FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt15/02/2022

Insemination utan att make/maka blir förälder?

Kan en kvinna få barn genom insemination samtidigt som hon är gift utan att partnern blir förälder? Dvs kan partnern ge samtycke till kvinnans insemination men utan att anses som barnets förälder efter födelsen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämpligt lagrum och tolkning

Jag kommer nedan att besvara den utifrån föräldrabalken (FB). I mitt frågebesvarande utgår jag från att inseminationen har skett av behörig klinik i Sverige och att barnet sannolikt har tillkommit genom behandlingen.

Samtycket kan inte återkallas

Först och främst undrar du om en gift kvinna kan få barn utan att hennes make/maka räknas som förälder. Föräldraskapspresumtion innebär att maken/makan i äktenskapet automatiskt betraktas som förälder till barnet om barnet blir till under äktenskapet. Kvinnans respektive kommer alltså räknas som barnets förälder automatiskt, även om det tillkommit genom insemination (1 kap 1§ FB, 1 kap 9§ 1 st FB). Vanligtvis kan en föräldraskapspresumtion hävas, men eftersom det rör sig om insemination är reglerna annorlunda på grund av samtycket som finns. Om maken/makan har givit sitt samtycke till inseminationen och ni dessutom är gifta kan föräldrarskapspresumtionen som utgångspunkt inte hävas efter behandlingens utförande. Samtycket kan enbart återkallas före dess att behandlingen utförts. Att reglerna är restriktiva beror på att man vill skydda barnets intresse av en rättslig förälder. Föräldrarskapspresumtionen kan i så fall bara hävas i särskilda situationer, om barnet exempelvis inte tillkom genom behandlingen eller om det inte fanns något samtycke överhuvudtaget från maken/makan.

Svar

Som huvudregel är det alltså inte möjligt att samtycka till behandling utan att betraktas som förälder till barnet.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, annars får du gärna återkomma med en till!

Med vänliga hälsningar,

Frida KällhageRådgivare