FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt04/05/2016

Inresa till USA efter tidigare dom

Hej! Vet att liknande frågor varit uppe förut men ville fråga mer specifikt kring "vårt fall". Jag och min sambo planerar att åka till USA nästa år. Min sambo blev 2009 dömd till böter för "våld mot tjänsteman". Läste i en fråga här att har det gått mer än fem år sedan man blev dömd kan man få komma in i USA utan turistvisum. Nästa år har det gått 8 år sedan domen, finns det ändå en risk att bli nekad inresa till USA? Jag antar att "våld mot tjänsteman" räknas in som moralisk skändlighet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sverige är med i ett system som kallas för Visa Waiver Program (VWP). Detta innebär att man, i vissa fall, inte behöver ansöka om visum för att få åka in i USA om ens vistelse understiger 90 dagar och man reser som turist.

För att få inresetillstånd till USA på VWP måste man först fylla i en Electronic System for Travel Authorization (ESTA). Detta gör man via nätet.

En av frågorna man måste fylla i är om man tidigare är dömd för något brott. Våld mot tjänsteman faller antagligen, precis som du säger, under USA:s regelverk INA: ACT 212 2.A.i.II – vilket kortfattat innebär att en person som blivit dömd för ett brott av ”moral turpitude”, moralisk skändlighet, kan man bli nekad inresetillstånd till USA.

Det finns två undantag som gör att man fortfarande kan få inresetillstånd;
Det första är om brottet begicks av någon som var under 18 år och brottet begicks för mer än fem år sedan. Om din sambo var under 18 år när brottet begicks faller han alltså under detta undantag, då det gått mer än fem år sedan brottet begicks.

Det andra undantaget gäller brott som har max ett års fängelse i straffskalan och den dömde inte varit fängslad i mer än sex månader efter att ha blivit dömd för brottet. Din sambo fick inte ett fängelsestraff, men eftersom våld mot tjänsteman har upp till fyra års fängelse i straffskalan faller det redan på första rekvisitet och blir därför inte applicerbart på detta fall.

Har man blivit dömd för fler än ett brott och det sammanlagda fängelsestraffet översteg fem år har man inte heller rätt att få inresetillstånd.

Sammanfattningsvis så kommer din sambo, när han fyller i sin ESTA, antagligtvis bli nekad inresetillstånd till USA om inte brottet begicks när han var under 18 år och därför träffas av undantaget. Om hans dom utgör ett hinder för att få inresetillstånd kan han vända sig till USAs ambassad i Sverige och ansöka om turistvisum. Då görs en bedömning från fall till fall och hans tidigare brott kanske inte utgör ett hinder på samma sätt.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Vänliga hälsningar,

Emma ModigRådgivare