Innebörden av fri förfoganderätt

Min man har barn sedan tidigare äktenskap. Jag har inga barn. Vi har äktenskapsförord. I vårt gemensamma testamente har vi skrivit: Om min man avlider före mig ska jag med fri förfoganderätt ärva hälften av hans kvarlåtenskap. Den andra häften, motsvarande bröstarvingarnas laglott ska tillfalla den avlidnes bröstarvingar.

Om jag avlider samtidigt eller efter min man ska hela min kvarlåtenskap tillfalla min mans två barnbarn. Om jag avlider före min man ska han med fri förfoganderätt ärva hälften av min kvarlåtenskap. Den andra hälften ska tillfalla min mans barnbarn. Den kvarlåtenskap efter mig som min man har fri förfoganderätt till skall efter att min man avlidit tillfalla min mans barnbarn. VAD INNEBÄR ATT ÄRVA MED FRI FÖRFOGANDERÄTT? HAR MAN RÄTT ATT ANVÄNDA DET o KANSKE T.O. GÖRA SLUT PÅ DET? OM JAG AVLIDER SIST, VEM ÄRVER EFTER MIG DEN KVARLÅTENSKAP SOM JAG ÄRVT AV MIN MAN MED FRI FÖRFOGANDERÄTT.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Fri förfoganderätt innebär att du kan disponera egendomen som du får genom arv hur du vill; du kan sälja, ge bort och använda arvet hur du vill, men du kan inte testamentera bort det. Du kan till och med göra slut på det.

Om du ärver med fri förfoganderätt, så tillfaller arvet efter det att du har avlidit din makes bröstarvingar. Detta gäller om inget annat har angivits i testamentet, 3 kap. 1-2 §§ ärvdabalken.

Med vänliga hälsningar,

Soroosh ParsaRådgivare