Innebörden av förskott på arv

I ett GÅVOBREV om en kolonilott till mig från min avlidne mor,(som gick bort för 3 månader sen) som jag fick för typ 3 år sen så står det på paragraf 3, att: GÅVAN SKA AVRÄKNAS SOM FÖRSKOTT PÅ ARV. Vad betyder detta? Om mamma lämnar efter sig 300 000kr nu efter sin död, ska kolonilotten räknad med där då?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att en gåva från en förälder till ett barn räknas som förskott på arv, innebär att värdet på gåvan ska avräknas på din arvslott. Detta framgår av 6 kap 5 § ärvdabalken. Om din mamma lämnar efter sig 300 000 kr, ska värdet på kolonilotten adderas på summan. Sedan ska totala värdet delas på antalet barn ni är till din mamma, och därefter ska värdet på kolonilotten dras bort på din arvslott.

Vi tar ett exempel för att göra det tydligare. Om värdet på kolonilotten är säg 30 000 kr, och ni är 3 bröstarvingar, ska alltså 30 000 kr läggas på 300 000 kr. 330 000 kr / 3 bröstarvingar = 110 000 kr. Då du fått kolonilotten redan, ska den sedan dras av din lott. Din resterande arvslott blir då 110 000 kr - 30 000 kr = 80 000 kr.

Hoppas mitt svar hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare