Inneboenden ärver inte efter bostadsägaren

Har en inneboende rätt att ärva en lägenhet om bostadsägaren avlider?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Arvs- och testamentsfrågor regleras i ärvdabalken (ÄB). I fall arvlåtaren har skrivit testamente går arvet till enligt testamentet, annars gäller reglerna ÄB.

Arvsrätten enligt ÄB tillkommer de som är besläktade med arvlåtaren. Det finns en arvsordning uppdelad i s.k. arvsklasser som avgör vem får ärva när det finns flera släktingar.

Först och främst dock, innan arvsklasserna, ärver arvlåtarens make, 3 kap. 1 § ÄB. Om det finns särkullbarn får denne ärver sin arvslott direkt, innan den efterlevande maken tar sin del. Om arvlåtaren inte var gift eller dennes make redan var död så är det arvlåtarens barn som ärver (första arvsklassen), 2 kap. 1 § ÄB. I den andra arvsklassen finns arvslånarens föräldrar, men om de är avlidna går arvet till syskonen, 2 kap. 2 § ÄB. Den tredje arvsklassen utgörs av arvlåtarens farföräldrar och morföräldrar. Om de är avlidna ärver deras barn istället d.v.s. arvlåtarens fastrar, farbröder, mostrar och morbröder, 2 kap. 3 § ÄB. Kusiner har inte arvsrätt.

Alla andra personer som inte är med i den här listan ärver inte enligt ÄB, 2 kap. 4 § ÄB. Som nämndes ovan kan dock en annan person ärva om ett testamente har skrivits till dennes förmån. Om det inte finns någon arvinge enligt ÄB och det inte heller finns något testamente går den avlidnes egendom till allmänna arvsfonden, 5 kap. 1 § ÄB.

Sammanfattningsvis, en inneboende har ingen lagstadgad arvsrätt om inte denne är besläktad med lägenhetsägaren. Annars, endast om det finns ett testamente angående lägenheten som nämner inneboenden som testamentstagare kan denna person ärva.

Med vänlig hälsning,

You Jung Lee TörnqvistRådgivare