FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder05/09/2013

Innebär körkortsingripande p.g.a. bottmålsdom dubbelbestraffning?

Hejsan! För ca:6 år sedan blev jag dömd för två olika brott vid samma rättegång. Brott 1 : Våld mot tjänsteman (Polisen) Brott 2 : Skadegörelse (Taxi). domen blev skadestånd, böter och samhällstjänst 120tim. Några månader senare drogs mitt körkort in, då med motiveringen att det var alkohol inblandat vid bägge tillfällena. Min fråga : I domen togs aldrig frågan upp om mitt körkort, jag ägde ingen bil vid tillfället och ingen av domarna hade med trafikbrott att göra. Kan inte detta ses som dubbelbestraffning?

Lawline svarar

Hej,

Förbudet mot dubbelbestraffning

Enligt artikel 50 i EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna får ingen bli dömd eller straffad två gånger för samma brott. Samma princip framgår av artikel 4.1 i EKMR:s sjunde tilläggsprotokoll. Dessa bestämmelser är tillämpliga som lag i Sverige, som måste uppfylla sina åtaganden i enlighet med rättsakterna.

Regeringsrättens tolkning av förbudet

I RÅ 2000 ref. 65 fann Regeringsrätten visserligen att återkallelse av körkort på grund av brott anses utgöra ett straff i den mening som avses i artikel 4.1 EKMR. Men med motiveringen att "den som åtalas för ett trafikbrott redan från början vet - eller bör veta - att en lagakraftvunnen fällande dom normalt kommer att följas av ett körkortsingripande" fastslog regeringsrätten att körkortsingripande och trafikbrott för samma gärning inte strider mot dubbelbestraffningsförbudet.

En tolkning av rättsläget utifrån detta rättsfall kan innebära att körkortsingripande och trafikbrott inte innebär dubbelbestraffning p.g.a. att trygghets- och rättssäkerhetsintressena för den tilltalade efterlevs då denne normalt väntar sig ett körkortsingripande efter ett trafikbrott. Detta bör ses mot bakgrund av att dubbelbestraffningsförbudet är ett skydd för den dömde mot att inte få flera, oväntade bestraffningar p.g.a. samma gärning.

Tillämpning på ditt fall

Brotten du begick var inga trafikbrott, utan skadegörelse och våld mot tjänsteman. För att dessa brott, enligt tolkningen av prejudikatet, inte ska utgöra dubbelbestraffning, krävs det att de föranleder en förväntan av den tilltalade att även körkortsingripande kommer att ske. Annars kan rättssäkerhetsintresset och skyddet mot att straffas på nytt för samma brott anses vara kränkt. Som du antyder kom dock körkortsingripandet en aning överraskande för din del, eftersom du inte dömts för ett trafikbrott.

Ovanstående rättsfall innebär således inte otvetydigt att körkortsingripande alltid är förenligt med förbudet mot dubbelbestraffning efter att påföljd utdömts för samma gärning.

Oklart rättsläge

Rättsläget kompliceras ytterligare då HD i somras konstaterade att skattetillägg och bokföringsbrott för samma gärning utgör dubbelbestraffning. Vilken verkan detta beslut har på frågan om körkortsingripande och våld mot tjänsteman/skadegörelse utgör dubbelbestraffning, är oklart. Med tiden kommer säkert domstolar att ta ställning till denna fråga, men i nuläget är rättsläget oklart.

Tillvägagångssätt för ny prövning

Mitt råd till dig är således att överklaga Transportstyrelsens beslut om körkortsingripande, vilket kan göras inom 3 veckor efter att du tagit del av beslutet (se 23§ 2 stycket Förvaltningslagen). För att du ska kunna klaga direkt till Europadomstolen krävs det att du uttömt alla nationella rättsmedel, alltså att du utnyttjat alla möjligheter i de olika svenska instanserna för att få en fördelaktig dom (se art 35.1 EKMR). Om de tre veckorna efter beslutet om körkortsingripande redan passerat, kan du begära resning och få saken prövad på nytt (se 37b§ Förvaltningsprocesslagen).

EKMR hittar du https://lagen.nu/1994:1219.

Förvaltningslagen hittar du https://lagen.nu/1986:223.

Förvaltningsprocesslagen hittar du https://lagen.nu/1971:291.

Vänligen,

Olle AnderssonRådgivare