FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll31/05/2020

Ingår försäkring i underhållsskyldigheten?

Hej! Jag fyller snart 18 år. Jag går fortfarande gymnasie och tar snart sommarlov. Efter sommarlovet börjar jag mitt sista tredje år. Alltså är dom vell fortfarande underhållsskyldiga? Vad jag förstått vill dom att jag betalar mobilabonnemang och försäkringar (mina egna). Jag ska även sommarjobba över sommarn. Måste jag betala sånt själv redan nu eller efter jag gått ut gymnasiet. Undrar egentligen vad som räknas in i underhållsskyldigheten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag önskar att det fanns ett tydligare konkret svar att ge dig men din fråga innehåller många bedömningspunkter som gör svaret väldigt individuellt och därmed blir det beroende av flera uppgifter som du inte lämnat.

Dina föräldrar har i första hand underhållsskyldighet tills att du fyllt 18 år, men om skolgång i gymnasiet pågår som du beskriver, har de underhållsskyldighet under den tiden skolgången pågår, så tills nästa sommar, 7:1 2 st föräldrabalken.

Vid bedömningen av hur stort underhållet ska vara och indirekt vad som ska ingå, tas det hänsyn till dina behov, dina föräldrars samlade ekonomiska förmåga och även dina egna inkomster.

Vid bedömning av barns behov så finns det schabloner (tabeller) som man använder sig av som grund, för att se ungefär vilka utgifter en ungdom i din ålder beräknas ha. Underhållsbidraget ska tänka de grundläggande kostnaderna som för mat, kläder och liknande. Försäkringskassan sätter upp utgiftsposter som de anser ska ingå i underhållsbidraget och räknar upp försäkring (barn och ungdomsförsäkring för sjukdom och olycksfall) och utgifter för mobiltelefon. (https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/e989e825-9411-4a3b-8e69-df10016d65d9/vagledning-2016-1.pdf?MOD=AJPERES&CVID= se s.14-15)

Senare vid en bedömning av dina föräldrars ekonomiska förmåga, ser man till deras inkomster, och du kan kräva "högre standard" och därmed högre underhåll desto bättre dina föräldrars ekonomiska förmåga är. Även mindre grundläggande behov, som mobilabonnemang kan inkluderas om dina föräldrar har det gott ekonomiskt ställt (proposition 1978/79 s.105, 154, 400 och 422 om du vill hänvisa dem till en källa)

Gällande ditt sommarjobb så brukar mindre inkomster under begränsad tid under pågående studier inte påverka dina föräldrars underhållsskyldighet.

Som slutsats ska din försäkring, beroende på om det är sjuk- och olycksförsäkring ingå, samt mobilabonnemang beroende på dina föräldrars ekonomiska situation.

Hoppas detta vara svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare