Ingår en persons kvarlämnade smycken i en annan persons dödsbo?

Värdefulla smycke lämnas till en privatperson för förvaring. Denna person avlider innan smyckena lämnats tillbaka. Vad händer med smyckena? Ingår de i den avlidnes dödsbo?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ingår smyckena i dödsboet?

Din fråga behandlar ett sakrättsligt problem. Frågan är vem som har rätt till smyckena, den person som har lämnat smyckena hos den avlidne eller den avlidnes dödsbo. För att avgöra detta får man utgå från en presumtion att den som har egendom i sin besittning även äger det. I det här fallet hade det inneburit att den avlidnes dödsbo har rätt till smyckena. Dock kan denna presumtion motbevisas om en annan person kan visa på att hen äger saken. Alltså om den person som lämnat ifrån sig smyckena för förvaring kan bevisa att hen äger smyckena, t.ex genom kvitton eller liknande, kan personen få tillbaka smyckena. Dock ställs det även ett krav på att kunna separera den sak man vill göra anspråk på. Det måste tydligt gå att avskilja de specifika smyckena. Med tanke på att du nämner att smyckena har lämnats i förvaringssyfte kanske det även finns något avtal mellan personerna som utpekar dessa värdefulla smycken. Hur som helst har personen som lämnat ifrån sig en s.k separationsrätt till smyckena om hen lyckas visa på att egendomen tillhör hen och de ovan nämnda förutsättningarna är uppfyllda. Då kommer inte smyckena att ingå i den avlidnes dödsbo.

Hoppas att du fick svar på din fråga och om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare