Ingår arv i en bodelning?

Hej, vi har bestämt att vi ska skiljas, men ännu inte skickat in någon ansökan. Vi hade ett dödsfall i familjen strax innan jul. Det är tre syskon som delar på arvet. Kommer arvet vara en del av giftorättsgodset vid vår bodelning även om bouppteckningen efter den döda inte blivit klar innan skilsmässan går igenom? Den döda är en förälder till en av oss. Det finns inget testamente.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av äktenskapsbalken (ÄktB).

Ingår arvet i en bodelning?

Som du säger ska en bodelning genomföras vid en skilsmässa, i en bodelning fördelas makarnas egendom lika mellan dem (9 kap. 1 § ÄktB). Det som ska fördelas mellan makarna i bodelningen är giftorättsgods (10 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgods är all egendom som makarna äger som inte utgör enskild egendom genom exempelvis äktenskapsförord eller testamente (7 kap. 1 § ÄktB). Ett arv som tillfaller en make under äktenskapet är som huvudregel giftorättsgods och ingår således i bodelningen.

Vid vilken tidpunkt ska arvet ha kommit för att det ska ingå i en bodelning?

Bodelningen ska göras med utgångspunkt i de egendomsförhållanden som råder när skilsmässoansökan lämnas in till tingsrätten och äktenskapsskillnad således väcks (9 kap. 2 § ÄktB). Det makarna vid denna tidpunkt äger är alltså det som omfattas av bodelningen.

Arvet anses tillfalla arvtagaren, alltså den som har rätt att ärva, omedelbart vid dödsfallet. Även fast en bouppteckning inte ännu skett räknas arvtagaren ha fått ut arvet direkt vid dödsfallet av föräldern. Detta gör att även fast maken inte fysiskt fått sitt arv ännu, ska detta arv räknas med i bodelningen då dödsfallet inträffade innan äktenskapsskillnad väcktes.

Möjlighet till jämkning

I din beskrivna situation ska alltså arvet som huvudregel ingå i bodelningen. Det finns dock möjlighet att jämka en bodelning (12 kap. 1 § ÄktB). Med detta menas att man fördelar giftorättsgodset på annat sätt än att dela det lika mellan makarna. För att en jämkning ska bli aktuell krävs det att en likadelning anses vara oskälig.

Om en make i slutet av ett äktenskap får ett arv kan detta i vissa fall vara skäl att jämka bodelningen. Det krävs då att arvet i fråga är en stor del av makens giftorättsgods. Ett arv som inte har någon större inverkan på det sammanlagda värdet av makens giftorättsgods ska alltså inte ge upphov till en jämkning. Men om arvet som en av er får är väldigt stort och därför blir en stor del av hens giftorättsgods kan eventuellt en jämkning av bodelningen ske. Då ska bodelningen istället för att fördelas lika, fördelas på ett mer skäligt sätt.

Hoppas att detta besvarade din fråga!

Emelie SalehiRådgivare