Ingår aktiebolag i en bodelning?

Måste jag dela mitt aktiebolag vid skilsmässa? jag startdade mitt AB 2010 och träffade min nuvarande fru 2013. Nu vill min fru ha skilsmässa och halva mitt bolag. Jag har stått som 100% ägare hela tiden av bolaget...

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Allt giftorättsgods ska ingå i bodelningen (7 kap. 10 § äktenskapsbalk). All egendom ni äger är giftorättsgods om inte något annat föreskrivits, t. ex om ni gjort ett äktenskapsförord eller om ni ärvt egendom med en särskild föreskrift om att egendomen ska vara enskild (7 kap. 1 § äktenskapsbalk).

Detta innebär att din fru har rätt till halva bolaget om inte ni. Det spelar då ingen roll att du står som 100 % ägare eller att du startade bolaget innan ni gifte er.

Lawline RådgivareRådgivare