FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt02/12/2018

Föräldramedgivande kan krävas för att resa med bonusbarn

<p>Min dotter ska resa med sin bonus mamma utomlands . Vilka papper behöver hon ha med sig ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att ett barn ska resa utomlands med en person som inte är biologisk förälder gör inte nödvändigtvis att några särskilda papper behöver tas med, ur den juridiska aspekten. Eventuellt kan det krävas att det finns en slags fullmakt från den biologiska föräldern. Mitt råd är att skriva en sådan fullmakt för säkerhets skull. Ett så kallat föräldramedgivande kan du beställa från utrikeskansliet via den här länken.

Utöver en sådan fullmakt behöver din dotter ta med de papper som hon hade behövt om hon reser med sin biologiska förälder. Vilka papper som behövs kan jag naturligtvis inte svara på utan information om vilket land hon ska till.

Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare