FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/06/2020

Indraget körkort vid fortkörning

Hej,

Jag körde om en civilpolis som sedan drog igång sin genomsnittsmätare på en väg med 2 filer ( 100-väg ). Precis efter att jag hade kört om polisen så ställde jag mig bakom en lastbil som körde i 90km ( blev 1 fil ). Polisen påstår att dom har mätt upp mig i 1169 meter och att min hastighet var 134.8km. Jag är säker på min sak och vet att jag inte kan ha haft det genomsnittet. Jag bad även om att få se en video på detta men det hade dom inte.

Dom tog mitt körtkort men jag neka och skrev ej på något. Hur ska jag ta detta vidare på bästa möjliga sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Du har alltid rätt att överklaga indraget körkort enligt Körkortslagen 8 kap. 1 §. Huruvida du får tillbaka körkortet beror bland annat på hur många trafikförseelser du har i registret sen tidigare. Angående din eventuella fortkörning räcker det förmodligen civilpolisens påstående om din fortkörning för att din fortkörning ska ses som ett faktum i rätten. Hoppas du fick svar på din fråga.

Pontus AlmquistRådgivare