Ifrågasättande av testamente och arvskifte?

Hej, min fråga gäller Testamente & upprättande bouppteckning. Vi är 3st syskon som skall ärva vår mamma. Men nu har det visat sig att en av oss bröder har "mörkat" en hel del i samband med mammas insjuknande och bortgång...och vi andra litade på honom och lät honom sköta allt med olika kontakter såsom begravning, framtagning av testamente mm, eftersom det var mammas vilja? Nu har han tagit fram en Juristfirma som han vill skall utföra en boupptäckningsförrättning efter mamma...Varpå jag fick ett rekommenderat brev, där han ville att jag skulle skriva under och godkänna testamente mm. Vad jag vet så har jag inte skrivit på någon fullmakt? förutom godkännande av kremering o begravning. Jag har inte skrivit på det rekommenderade brevet ifrån juristen, men skrivit till honom att jag ifrågasätter värderingen av bohaget och kanske även testamentet (som jag vet att jag har ett halvår på mig att bestrida). Jag har skrivit till juristen på mejl och bett om återkoppling i detta...men ingen återkoppling ???

Hur skall jag gå vidare? vart vänder man sig om man tror att något inte står rätt till.

Skall inte alla syskon godkänna förfarandet i dödsboet?

Testamentet har min bror hjälpt mamma med att upprätta - går det att ifrågasätta?

Värdering och försäljningar - Skall inte alla syskon vara med att godkänna värdet av detta.

Jag har skrivit till juristen att jag ej godkänner tidigare värdering av bohaget och vill att utomstående skall utföra detta

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ifrågasättande av tillvägagångssätt och samtycke

När en person avlider ska en bouppteckning upprättas. En bouppteckning innebär att man går igenom den avlidnes tillgångar och skulder och skriftligt sammanställer detta. Bouppteckningen görs av de som ingår i dödsboet, dödsbodelägarna. Bouppteckningen ska upprättas senast tre månader efter dödsfallet (20 kap. 1 och 4 § ärvdabalken). Detta innebär att samtliga dödsbodelägare har rätt att yttra sig i fråga om värdering av tillgångarna samt om vilka tillgångar som ska ingå. Det är således korrekt uppfattat av dig att du inte har någon skyldighet att låta din bror ensidigt sköta detta.

Vad gäller testamentet så går det under vissa förutsättningar att ogiltigförklara ett testamente som har upprättats genom att någon har utnyttjat testatorns oförstånd, beroendeställning eller viljesvaghet (13 kap. 3 § ärvdabalken). Detta är dock svårt att vinna någon framgång med, eftersom man måste kunna visa att någon har påverkat testatorn på detta sätt. Ett annat, mer "säkert" alternativ är att påkalla jämkning av testamentet om det inskränker bröstarvinges rätt till laglott (7 kap. 3 § ärvdabalken). Detta innebär att om testamentet medför att ni bröstarvingar får mindre än hälften av det som enligt lag egentligen skulle tillfalla er så kan ni påkalla jämkning för att erhålla er laglott.

Hur bör du gå till väga?

För att dels undersöka möjligheterna till att påkalla jämkning av testamentet samt för att sköta kontakterna med den jurist som din bror har anlitat så är min rekommendation att du tar kontakt med ett eget juridiskt ombud. Med hjälp av ombudet kan du även ställa krav tillbaka i fråga om tex värdering av tillgångarna. Önskar du hjälp med detta kan jag varmt rekommendera dig att ta hjälp av en av våra jurister på Lawlines juristbyrå. Är du intresserad av detta eller om du har några frågor om mitt svar så får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare