FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/10/2013

Identitetsstöld

Hej jag har en fråga till er gällande ett förfalskning namnundeerskrift i mitt namn och de gäller inte nån bank de gäller olika företag som han har tagit i mitt namn då och de e min far då som har gjort de och han har gott bort så nu står jag här med skulder hos kronofogden och inkasso som inte ens e mina hur ska jag göra med tanke på att de går inte att polisanmäla han heller skulle va tacksam för ett bra svar hur jag ska göra ? mvh nicklas

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Om någon köper varor eller tar krediter i ditt namn kan du ha råkat ut för identitetsstöld.

Din fråga gällde vad du bör göra. Du bör snarast kontakta kreditupplysningsföretaget UC och spärra din kreditupplysning, då kan personen inte ansöka om lån i ditt namn. Vidare bör du kontakta de företag där personen har ansökt om lån eller köpt varor i ditt namn och du bör även polisanmäla händelsen.

Har du fått fakturor ska du bestrida dessa. Du kan bestrida per brev där du skriver vilken faktura det gäller, att du bestrider och varför. Stryk sedan ett streck över fakturan och skriv "bestrider betalningsansvar, ej beställt". Spara en kopia för att kunna styrka datum och innehåll i bestridandet till ett senare skede.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare