FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott01/04/2021

Identifiera sig med annat än körkort?

Hej. Om jag har glömt mitt körkort på jobbet när jag ska åka hem och blir stoppad i en kontroll.

Kan jag då få böter trots att jag kan identifiera mig med Freja elD. Har scannat mitt körkort och det finns en bild på mig.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 3 kap. 15 § körkortslagen ska man ha sitt körkortet med sig när man kör en personbil. Det finns dock ett undantag om körkortet efter utfärdandet inte ännu har lämnats ut eller om färden äger rum inom två månader från att körkortet utfärdades. Då är det tillåtet att ha en annan legitimation istället för körkort. Men om föraren snabbt kan identifiera sig med ett annat giltigt ID ska polisen enligt praxis inte betrakta den körkortslösa färden som ett brott. Huruvida polisen godtar Freja eID som godkänd legitimation kan jag tyvärr inte svara på, men troligtvis borde det åtminstone inom en snar framtid fungera som ID även när det gäller körkortet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Julia HellquistRådgivare